Annons

RAW-program till Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
har nu, efter för lång tid,
insett att det kanske är dags att
börja fota i raw, litegrann i alla fall,
vilket program ska jag ha - för det funkar väl inte automatiskt med Photoshop? (har photoshop cs, första versionen alltså).
Det program jag fick till Dimage master lite eller vad det nu hette, duger väl inte, behövs väl pro-versionen?

Och nej, tänker INTE betala pengar för ett Raw-program. Det ska såklart vara gratis.

Jo du kan använda raw konverteraren i CS. Det gör jag och det funkar klockrent. Se bara till att du har filen "Camera Raw.8bi" version 2,4 i mappen
C:\Program\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Filformat

Skulle du inte få tag i den versionen på Adobes hemsida får du mejla mig så skickar jag den till dig.
mvh/Ove

Vevo skrev:
Jo du kan använda raw konverteraren i CS. Det gör jag och det funkar klockrent. Se bara till att du har filen "Camera Raw.8bi" version 2,4 i mappen
C:\Program\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Filformat

Skulle du inte få tag i den versionen på Adobes hemsida får du mejla mig så skickar jag den till dig.
mvh/Ove

Funkar det verkligen med CS? Krävs det inte CS2?
Christian har en D5D inte D7D.

Annars får du ladda hem en DNG-konverter från Adobes hemsida. (Den är gratis)
Då får du först konvertera dina MRW-filer till DNG (ska visst ske förlustfritt) som du sen kan öppna med CS. Jag har kört med 3.2 konvertern,
funkar kanon. Man konverterar en hel mapp åt gången. Går ganska snabbt och smidigt.

Senast ändrad:
Svar ja, för jag har CS och inte CS2. Jag har kört med det sedan Raw version 2,4 släpptes. Opps nu såg jag att Christian har en 5D, sorry det funkar inte med CS utan kräver CS2 Jag har 7D och det funkar med CS. Jaha så var det med det.

mvh/Ove

Jodå, det går att fixa raw-bilder i programmet som följde med kameran, jag blev dock aldrig riktigt klok på hur det fungerade (knöligt användargränssnitt) och dessutom så kraschade det några gånger för mig. På två olika datorer...

Laddade ner RawShooter essentials och är mycket nöjd med det! Fungerar bra och är enkelt att använda.
Finns att ladda ner här tills vidare: http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp

De har dock blivit uppköpta av Adobe så rawshooter kommer inte att supportas efter att Adobe har släppt LightRoom skarpt.

/Fredrik

EDIT - Detta gäller för 7D. Vet inte hur det är med 5D tyvärr...
Edit igen... Jodå, läste på sidan och essentials skall visst fungera för 5D också.

Senast ändrad:
christianhylse skrev:
Och nej, tänker INTE betala pengar för ett Raw-program. Det ska såklart vara gratis.
RawShooter Essentials är fortfarande gratis
www.pixmantec.com

...och här avstår jag från diskussionen om varför just programvara, som kräver lika mycket designarbete som själva kameran, förväntas vara gratis.

Edit: en minut för sen...

Jag måste bara fråga, har ni testat om 5D-filer funkar i CS eller står det bara att det inte gör det?

Tycker det verkar konstigt eftersom 5D och 7D ger i stort sett identiska filer, men jag har tyvärr inte CS, så jag kan inte testa själv.

Angående RAW-programvara i allmännhet så är ACR den bästa jag testat, och den jag använder (med CS2).

Jag gjorde en del tester med filer från 5D som Ernst Björkell skickade till mig och de gick inte att öppna i CS. Men om man använder ett hexprogram och ändrar 5D till 7D så går det utmärkt att öppna i CS. Men det är ett löjligt tidskrävande projekt om man har mååånga raw-filer.
Då går det mycket fortare att konvertera till DNG

mvh/Ove

Om du laddar ner Rawshooter, så se till att det är 2006 och inte 2005 för på den funkar det inte(vet av egen erfarenhet). Dock funkar filer från d7d på 2005:an så nån skillnad är det ju..
Mvh.
Rikard

Rikard W skrev:
Om du laddar ner Rawshooter, så se till att det är 2006 och inte 2005 för på den funkar det inte(vet av egen erfarenhet). Dock funkar filer från d7d på 2005:an så nån skillnad är det ju.
Japp, 2006-versionen funkar för 5D. Förutom en sak, att jag inte kan få Windows att känna igen .mrw filer som Rawshooter-filer så att jag kan öppna dem genom att dubbelklicka på filen. Jag måste alltid öppna programmet och sedan leta rätt på filen jag vill öppna. Är det nån annan som har samma problem? Eller är det bara min dator som är knäpp?
Annars tycker jag att rawshooter funkar, det är snabbt och bra.
/Pia

pial skrev:
Japp, 2006-versionen funkar för 5D. Förutom en sak, att jag inte kan få Windows att känna igen .mrw filer som Rawshooter-filer så att jag kan öppna dem genom att dubbelklicka på filen. Jag måste alltid öppna programmet och sedan leta rätt på filen jag vill öppna. Är det nån annan som har samma problem? Eller är det bara min dator som är knäpp?
Annars tycker jag att rawshooter funkar, det är snabbt och bra.
/Pia

ska bara vara att högerklicka på en .mrwfil i utforskaren ->öppna med -> bläddra fram rawshooter i listan och kom ihåg att kryssa i rutan "Använd alltid detta program..."

Rikard W skrev:
Om du laddar ner Rawshooter, så se till att det är 2006 och inte 2005 för på den funkar det inte(vet av egen erfarenhet). Dock funkar filer från d7d på 2005:an så nån skillnad är det ju..
Mvh.
Rikard

Skillnaden är helt enkelt (om jag har fattat det här rätt) att någonstans i råfilen står det just "D7D" i filerna från en D7D. RawShooter känner igen den informationen, men protesterar om det står "D5D".

Den händige - eller korkade, döm själv - kan ändra i rawfilen med lämplig editor. Undrar vad som händer ifall man ändrar från D80 till D70 och får "fel" storlek på filen? :)

BengtJohnsson skrev:
Skillnaden är helt enkelt (om jag har fattat det här rätt) att någonstans i råfilen står det just "D7D" i filerna från en D7D. RawShooter känner igen den informationen, men protesterar om det står "D5D".

Den händige - eller korkade, döm själv - kan ändra i rawfilen med lämplig editor. Undrar vad som händer ifall man ändrar från D80 till D70 och får "fel" storlek på filen? :)
En spännande grej jag upptäckte som gör att jag tror att det är mer än att namnet står i filen är att om du tar en rawfil med 7D, så kan du ju inte zooma den i kameran, som man kan med 5D, men om du tar filen från 7D, och stoppar in i 5D så går det inte att förstora den.

Jag kör Photoshop CS2 och Photoshop Elements 4, och där fungerar det klockrent med raw filer från D5D. Fick bara uppdatera camera raw filen först, men sen var det inga problems.

Som alla vet så går det ju att få Photoshop gratis om man crackar och har sig, men nöjer man sig med elements varianten så kostar den ju inte mer än ca 8-900 kr och det tycker inte jag är så mycket pengar för vad programmet kan åstadkomma.

/
Kim

Gurra G skrev:
ska bara vara att högerklicka på en .mrwfil i utforskaren ->öppna med -> bläddra fram rawshooter i listan och kom ihåg att kryssa i rutan "Använd alltid detta program..."
Vilket jag såklart gjort... Men Windows vägrar minnas vad det ska göra med .mrw-filer. Får ominstallera programmet kanske.

christianhylse skrev:
har nu, efter för lång tid,
insett att det kanske är dags att
börja fota i raw, litegrann i alla fall,
vilket program ska jag ha - för det funkar väl inte automatiskt med Photoshop? (har photoshop cs, första versionen alltså).
Det program jag fick till Dimage master lite eller vad det nu hette, duger väl inte, behövs väl pro-versionen?

Så tänkte jag också men har dock inte hittat en enda fördel med raw, så det får rulla på med xfina Jpeggar istället.
Mvh/Gunte..

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar