Annons

Raw-problem - titta på de här bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Jag öppnar en bild tagen med en Eos 10D i Camera Raw och när jag visar den i 66% ser den ok ut men när jag tar upp den i 100% ser den allt annat än ok ut. Varför blir det så här?

Edit: Det blir sammma problem när jag gör tiffar av raw-filerna.
 
De ser kraftigt underexponerade ut. I princip helt svarta.

Laddat upp fel bilder?

MVH / Alexander Ödman
 
Mörkt mörkt (underexponerade) röda rosor.
Men jag ser inte vad problemet är mellan de två?
 
Det kanske är min skärm som visar fel. Den nedre bilden ser riktigt sjuk ut här. Den är oskarp, har vita linjer samt färgavvikelser (åt rosa och lila).
 
Nu när du säger det ser den undre lite mer "rosa" ut i bladkanterna. Men jag måste kolla i rejäl vinkel på skärmen för att se det :)

Att den är oskarpare beror inte bara på förstoringsgraden tror du?

Några vita band ser jag inte, däremot två vita fläckar - på båda bilderna.

Men inget av det var något jag tänkte på direkt - ser inte "sjuk ut" på något sätt tycker jag.
 
Underexponerade ser de visserligen ut hos mig med, men jag ser trots det bilderna och skillnaden tydligt. Har ingen aning om vad det kan bero på, men har du iView, aperture eller något annat att kolla raw i så du kan jämföra i olika program?

(Jag har aldrig använt Camera Raw och därför aldrig sett bilder ur 10an i det.)
 
De bilder du laddat upp här har praktiskt taget inga pixlar med värden större än 55 eller så. Om de visas som något annat än väldigt mörka på din skärm, så är det något som är ordentligt snett i din bildvisning.
 
ture skrev:
Om de visas som något annat än väldigt mörka på din skärm, så är det något som är ordentligt snett i din bildvisning.
Jag ser dem ju även om de som sagt är aningen mörka och jag sitter med en skarp och alldeles nykalibrerad skärm.

Bilden i 100% ser ut att sakna svärta och toner som finns med i 66%.
 
Jag är medveten om att de är underexponerade men det stör mig inte. Det som stör mig är att de visas olika i 66 och 100 procent, bra i 66 och dåligt i 100. Precis som Lotta säger har det hänt något i hundra procent.

Edit: Jag har laddat ner Capture One LE och ska se om det blir någon skillnad.
 
Allvarligt talat

Är det inte bättre att visa/titta på en rätt exponerad bild om man skall kunna göra någon vettig bedömning?
 
Jag ser (nästan) ingenting på bilderna, de är helt svarta!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

/ Alexander Ödman
 
Sitter nu på jobbets dator och här syns inte bilderna heller. På min hemmaskärm syns de dock tydligt.

Problemet kanske ligger just i underexponerade områden (och jag vill gärna ha möjlighet att medvetet underexponera bilder utan att bilderna förvrängs).
 
johnniedunberg skrev:
Sitter nu på jobbets dator och här syns inte bilderna heller. På min hemmaskärm syns de dock tydligt.

Problemet kanske ligger just i underexponerade områden (och jag vill gärna ha möjlighet att medvetet underexponera bilder utan att bilderna förvrängs).

När du fotar digitalt är det alltid bättre att exponera så nära överexponerat som möjligt och dra ner i datorn istället.

Anledningen är att en större del av den totala datamängden ligger i den ljusaste 1/3 delen av histogrammet.

Du får nästan alltid mindre brus i en bild om du går upp i ISO i kameran istället för att i efterhand pressa upp en underexponerad bild, ett vanligt nybörjarfel är att man kör på lågt iso för att undvika brus och istället blir slutresultatet en bild med fult brus och skakningsoskärpa.

(detta gäller iaf Canons sensorer)
 
Underexponeringen är alltså avsiktlig? Det framgick inte riktigt från början.

Jag håller med det Niklas skriver, men givet att bilderna nu är exponerade som de är måste jag nog hålla med om att 100%-varianten ser en smula oskarp och kontrastlös ut, men det är svårt att bedöma om det bara är en psykologisk effekt av skillnaden i förstoringsgrad (som Erik också är inne på).

Har du möjlighet att göra CRW-filen tillgänglig? Det vore nog intressant att kunna labba lite med den.
 
Tack för tipsen om överexponering.

Nja, underexponeringen är inte avsiktlig i just det här fallet men jag vill ändå kunna underexponera utan att det blir tokigt.

Jag är mitt uppe i en flytt och har inte tillgång till dator hemma ännu men laddar gärna upp raw-filen så fort jag får min dator och internet att fungera.
 
En gissning är att den bilden du ser i 66% blir behandlad på något sätt vid förminskningen och det är det som ger de konstiga färgerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.