Annons

RAw problem med PS CS

Produkter
(logga in för att koppla)

kede

Ny medlem
När jag öppnar upp en Rawformats (NEF) bild i PS CS får jag upp en ruta där jag endast kan ändra exponering och vitbalans. Inga andra inställningar finns. Använder Nikon D70.
Nödvändiga pluginen finns i två olika mappar:
Plug-ins/Filformat/CameraRaw.8bi
Plug-ins/AdobephotoshopOnly/Filformat/NikonNEFPluginLE.8bi
Saknar jag någon plugin, eller ligger de på fel ställe, eller är det något annat lurt?
Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig!
Kede
 

Bilagor

  • raw.jpg
    raw.jpg
    36.4 KB · Visningar: 374
Har ställt samma fråga ang D50
Svaret blev att PS CS inte kan hantera D70 och D50.
Du måste byta till PS CS2 eller använda någon fristående RAW hanterare.
 
Du hittar svaret om du letar här (på engelska). Det är visst ofta problem med Nikon (för att de är så hemliga av sig).

Jag TROR att du skall plocka bort NikonNEFPluginLE.8bi. Du kan ju flytta den och döpa om den och testa.
 
Om D70 inte stöds av PS CS, kan du använda Adobe DNG converter (gärna 3.3 beta). Du konverterar då dina NEF-filer till DNG. DNG-filer kan alltid läsas av PS CS.

Måste kanske påpeka att du laddar ner den nya versionen av Camera Raw samtidigt med DNG converter, men den kan du bara slänga sedan när den är uppzippad, den är inte kompatibel med CS (bara med CS2). DNG-konvertern är däremot helt fristående och ger dig en fil du kan öppna i CS.

Filerna finns här .
 
PS CS stöder D70 RAW även i den mer avancerade konverteraren. Jag har kört det själv, så det vet jag.

Har du installerat Nikon Capture, eller något annat otyg på datorn?
Då kan det ställa till vissa problem. Har råkat ut för det själv och det är ju onekligen ett irritationsmoment!

Lösningar;
Enklast; När du skall öppna filen väljer du "Öppna som..."

..alternativt; Som någon skrev tidigare,. plocka bort Nikon.....8bi-plugin-filen och starta om PS CS. Då borde problemet vara löst.
 
Japp, jag har Nikon Capture.
Det fungerade ju utmärkt att "Öppna upp som"!
Får kolla upp de andra möjligheterna senare.
Stort tack till alla som svarat!

kede
 
Senast ändrad:
Hade själv samma problem ett tag och löste detta genom att
ta bort "Nikon's" egna plugin, behöver inte tas bort permanent men bort från PS alla "filformats" mappar.

Det hjälper inte att döpa om det.
vet dock inte om du kan lägga det i en under mapp,
så att PS inte hittar det.

MVH Hannes
 
Att plocka bort Nikons egna pluggin var väl det sista jag tänkte på, men flera har ju tipsat om det -och det löste mina problem. Nu kan jag även använda Bläddraren när jag skall öppna en NEFbild.
Stort tack!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.