ANNONS
Annons

Raw och canon 40d frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Castenfors

Aktiv medlem
Tjena,

Jag har en canon 40d som jag har fotat 2 månader med. Jag har alltid fotat i superfin största jpeg. Allt har varit frid och fröjd tills jag skulle lämna in två bilder till tryck. Bilderna funkar storlek mässigt, jag har förminskat dom en aning, men dock så sa dom att upplösningen var lite för dålig, den var 72 pixel/inch. Dom sa att den skulle helst ligga mellan 100-150.

Jag testade att fota i raw första gången och då var siffran 240 pixel/inch. Dock så blev bilderna mindre men vad jag har förstått så kan man förstora ganska mycket utan att den blir pixlig och utan att man drar sönder bilden, stämmer detta?

Så min fråga är, måste man fota i raw om man ska trycka bilderna eller är det något fel på min kamera?

Sen undrar jag lite om raw, vad är det för nackdelar att fota i raw? fattar att det tar mer plats och så, men jag vet att det finns en diskussion om att det är jobbigt, att man måste redigera bilderna och att det blir mer jobb framför datorn. men när jag lägger in raw filerna så spar jag om dom direkt till jpeg genom photoshop, om jag inte vill redigera bilderna, blir ju vanlig superfin jpeg (tar knappt längre tid, dock blir det 2 filer på datorn av samma bild) så jag fattar inte dom som säger att man måste sitta mycket mer framför datorn, eller har jag missat något?

Jag har inte vana av raw och eftersom långt ifrån alla tycker det är självklart att fota i raw så undrar jag vad haken är.

Hoppas någon iaf har lust och ork att ge mig lite klarhet i detta.

/M
 
Din kamera ger dig 10miljoner pixlar , dessa är 3888 på bredden och 2592 på höjden.

Dessa pixlar kan sedan delas ner i PPI = hur många pixlar /tum.
Väljer du att printa en bild i 300 PPI så kan bildens storlek skrivas ut ca 33 x 22 cm stor
Väljer du 180 PPI så blir bildens storlek 55 x 36 cm
Väljer du 72 PPI blir bildens storlek 137 x 91 cm

Antalet pixlar totalt sett är fortfarande detsamma.

Du kan välja i din rawkonverter vilket PPI du vill ha inställt, detta ger dig en vägledning om hur stora bilder som du kan göra, exv i 300ppi.
Ett bra tryck kräver ca 300-350ppi.

Nu är detta bara halva sanningen då upplösningen inte speglas i hur många pixlar kameran har utan den faktiska upplösningen som kan förmedlas av kamera och objektivet.
 
Senast ändrad:
Läs mer

Tjena,

Jag har en canon 40d som jag har fotat 2 månader med. Jag har alltid fotat i superfin största jpeg. Allt har varit frid och fröjd tills jag skulle lämna in två bilder till tryck. Bilderna funkar storlek mässigt, jag har förminskat dom en aning, men dock så sa dom att upplösningen var lite för dålig, den var 72 pixel/inch. Dom sa att den skulle helst ligga mellan 100-150.

Jag testade att fota i raw första gången och då var siffran 240 pixel/inch. Dock så blev bilderna mindre men vad jag har förstått så kan man förstora ganska mycket utan att den blir pixlig och utan att man drar sönder bilden, stämmer detta?

Så min fråga är, måste man fota i raw om man ska trycka bilderna eller är det något fel på min kamera?

Sen undrar jag lite om raw, vad är det för nackdelar att fota i raw? fattar att det tar mer plats och så, men jag vet att det finns en diskussion om att det är jobbigt, att man måste redigera bilderna och att det blir mer jobb framför datorn. men när jag lägger in raw filerna så spar jag om dom direkt till jpeg genom photoshop, om jag inte vill redigera bilderna, blir ju vanlig superfin jpeg (tar knappt längre tid, dock blir det 2 filer på datorn av samma bild) så jag fattar inte dom som säger att man måste sitta mycket mer framför datorn, eller har jag missat något?

Jag har inte vana av raw och eftersom långt ifrån alla tycker det är självklart att fota i raw så undrar jag vad haken är.

Hoppas någon iaf har lust och ork att ge mig lite klarhet i detta.

/M

Jag tycker att du ska läsa och lära dig lite mer genom att kolla in allar bra och läsvärda artiklar som finns här på FS. Det är ingen skillnad på antalet pixlar som du har oavsett om du använder raw eller bästa jpg ur kameran. Allt beror på olika presetinställningar och att du inte ändrat i PS till det du vill ha. För bra utskrifter bör du se till att upplösningen är minst 150-200 ppi helst 300. Gör du väldigt stora utskrifter får du interpolera i PS dvs ändra bildstorleken i PS tills du få det värde du vill ha. Vet inte om du hänger med, men läs på lite så fattar du snabbt.
 
Raw eller inte

Det här med raw o inte raw är en jungel tycker jag oxå. Men jag fick ett tips på en fotokurs som jag går nu. Som vanlig amatör duger jpeg filer alldeles utmärkt. Och idag kan du förbättra bilderna i PS med jpeg riktigt bra Men om du fotar något som är verkligen viktigt för dig dvs ett bröllop, examen eller vad du nu själv gillar så använder du raw. Då har du chansen att korrigera bilderna även om det skulle bli katastrofbilder.

Ett tips jag tänker följa tillsvidare iallafall:))

Mvh Marie
 
Det här med raw o inte raw är en jungel tycker jag oxå. Men jag fick ett tips på en fotokurs som jag går nu. Som vanlig amatör duger jpeg filer alldeles utmärkt. Och idag kan du förbättra bilderna i PS med jpeg riktigt bra Men om du fotar något som är verkligen viktigt för dig dvs ett bröllop, examen eller vad du nu själv gillar så använder du raw. Då har du chansen att korrigera bilderna även om det skulle bli katastrofbilder.

Ett tips jag tänker följa tillsvidare iallafall:))

Mvh Marie
Ett tips från mig då.

Jag fotar alltid raw+jpg pga EN sak. En råbild har 16bitar och en jpg 8 bitar.
Jag konverterar råbilden via canons Digital Photo Professional så att den får EXAKT samma färger och parametrar som en jpg ur kameran.
Då har jag 16bitar istället för 8, och då kan jag lätta upp skuggor eller minska högdagrar med mycket bättre resultat.
Har räddat många bilder för mig.
 
Bara för att förtydliga och svara på din första fråga - orginalbilden från din kameran är alltså ok - se Mikael Risedals resonemang och Tony Svenssons svar. När du har förminskat bilden har du antagligen haft inställningen 72 pixlar/inch i ditt bildbehandlingsprogram = standardinställning för bilder på webben.

Som Tony skriver: om du har orginalfilen kvar, se till förminska bilden igen, men se till att du ligger kvar på 300 pixlar/inch i redigeringsprogrammet - eller så nära du nu kan ligga.
 
Jag har inte vana av raw och eftersom långt ifrån alla tycker det är självklart att fota i raw så undrar jag vad haken är.

Hoppas någon iaf har lust och ork att ge mig lite klarhet i detta.

/M

Jag tror det avgörande för hur man upffattar RAW är vilket program man använder för att hantera sin bilder.

Jag var en typisk JPG-fotograf under ett par år. Har inte så höga krav, tycker resultatet blev bra direkt ur kameran. Jag provade lite olika bildhanteringsprogram, Elements, ACDSee, Canons egna. Inget av dem var sådär jättebra.

Testade sedan Lightroom och tyckte det var jättebra. Fortsatte att fota i JPG men insåg snabbt att jag lika gärna kunde fota i RAW. Det var inte ett dugg svårare att hantera. Arbetsflödet var IDENTISKT oavsett om jag fotade JPG eller RAW.

Alltså såg jag inga nackdelar med RAW. Fördelarna kanske inte heller var så där värst påtagliga men det ger en exra trygghet. Speciellt när det gäller vitbalansen som jag ofta tyckte var lite knepig att få till direkt i kameran.

Att RAW skulle vara svårt eller kräva mer av dig som fotograf är inte sant. Om du inte vill laborera själ - låt programmet använda sina default inställningar. Då funkar det precis som när du låter kameran göra valen åt dig vid JPG fotografering.

Mvh
Anders
 
Jag fotar alltid raw+jpg pga EN sak. En råbild har 16bitar och en jpg 8 bitar.
Jag konverterar råbilden via canons Digital Photo Professional så att den får EXAKT samma färger och parametrar som en jpg ur kameran.
Då har jag 16bitar istället för 8, och då kan jag lätta upp skuggor eller minska högdagrar med mycket bättre resultat.
Har räddat många bilder för mig.
Det är ju bra att det fungerar perfekt för dig.

En RAW-bild från exempelvis en 40D har 14 bitars upplösning per färgkanal. De sista två du ser är bara påhitt av programmet i datorn. Är det en äldre kamera (Digic II) får du ut 12 bitar ur kameran, som sen datorn använder 16 bitar för att lagra.

Om du gör om dessa 12 eller 14 bitars råfiler till jpeg kommer du ner till 8 bitar. När datorn gör konverteringen från råfilen utnyttjar den dessa 12 eller 14 bitar för att räkna fram vad det ska bli, när de komprimeras till 8 bitar.
När kameran ska beräkna jpegbilden från råfilen utnyttjar den dessa 12 eller 14 bitar för att räkna fram vad det ska bli, när man går ner till 8 bitar.

Skillnaden, och det är den enda skillnaden, är att din dator har en häftigare processor, som kan tillåta sig att räkna längre per bild än vad kameran har tid med. Därför kan man få ett bättre resultat i datorn än direkt från kameran.
Men grundförutsättningarna är identiska.
 
Det är ju bra att det fungerar perfekt för dig.

En RAW-bild från exempelvis en 40D har 14 bitars upplösning per färgkanal. De sista två du ser är bara påhitt av programmet i datorn. Är det en äldre kamera (Digic II) får du ut 12 bitar ur kameran, som sen datorn använder 16 bitar för att lagra.

Om du gör om dessa 12 eller 14 bitars råfiler till jpeg kommer du ner till 8 bitar. När datorn gör konverteringen från råfilen utnyttjar den dessa 12 eller 14 bitar för att räkna fram vad det ska bli, när de komprimeras till 8 bitar.
När kameran ska beräkna jpegbilden från råfilen utnyttjar den dessa 12 eller 14 bitar för att räkna fram vad det ska bli, när man går ner till 8 bitar.

Skillnaden, och det är den enda skillnaden, är att din dator har en häftigare processor, som kan tillåta sig att räkna längre per bild än vad kameran har tid med. Därför kan man få ett bättre resultat i datorn än direkt från kameran.
Men grundförutsättningarna är identiska.

12bitar stämmer bra. Fel av mig.
Jo jag vet att det blir 8bitar om jag spar som jpg, men det gör jag ju inte. Jag konverterar till 16bit tiff. .

Vad jag menade var att även om man, som jag, inte är någon hejare på bildbehandling, ändå kan utnyttja raw på ett bra sätt.
Konverterar jag i ACR får jag aldrig till färgerna lika bra som jpg direkt ur kameran (pga att jag är dålig på bildbehandling).
Konverterar jag i DPP får jag det (kamerans parametrar finns ju som val där), samtidigt som jag får 12bitar och därmed möjlighet till bättre skuggupplättningar e.d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.