Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW + JPEG Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

fenan

Aktiv medlem
...jag har förlagt min instruktionsbok och hittar den inte. Jag undrar hur man ställer in så att 10D registrerar en jpeg + en raw av varje bild. På canons hemsida stod fäljande:

JPEG, kompatibelt med Exif 2.2 (Exif Print) / Design rule for Camera File system, samtidig registrering av RAW och JPEG, Digital Print Order Format (DPOF) Version 1.1

Behöver man uppdatera kameran på något vis eller vad menas?

Hilfe bitte!

... ett steg på väg. Jag kom på hur man gjorde för att ställa in raw +jpeg. Meny -> Egen programmering(C, Fn) -> 8.

Nu har jag dock ett nytt problem, det verkar som om filerna sparas på min dator som "ACDSee CRW Image". Detta underliga format gör så att .rawfilen och .jpegfilen bakas ihop till en vilket är otroligt störande och korkat. (Det skiljer ca 1mb per bild om jag valt .raw + .jpeg small eller .raw + .jpeg large) Jag har avinstallerat ACDsee utan nått önskat resultat.

Vad för bildprogram bör jag använda för att kika på bilderna och slippa få de ihopbakta till 1?!

hjääälp

efter mycket om och men har jag insett att jag behöver ladda ner något för att dela .CRW filerna till en .jpeg och en .RAW

försökt hittat DPOF v 1.1 utan att lyckas hitta någon stans att ladda ner ifrån.

Behövs något annat program?

Det känns ju otroligt att jag vore ensam med detta problem :)

Senast ändrad:
Nu har jag ingen 10D så jag kan inte hjälpa dig med direkta svar men här kan ladda ner både handbok och Canons programvaror:
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=314&modelid=8772

Programmen är uppdateringar som förutsätter att du har installerat från original-CD:n men om du slarvat bort den också så kan du söka runt lite här i forumet. Flera har berättat att uppdateringarna går att installera ändå om man packar upp filerna manuellt.

den bakar inte in 1 jpeg i raw utan lagrar 1 jpeg och 1 raw i en crw. anledningen är för att man ska slippa vara beroende av program som klarar av .raw. Ska ut på en 4månaders lång resa snart och det vore ju minst sagt bekvämt att få en jpeg och en raw så att man kan spara .raw i bärbartlagrings media och skicka jpegbilderna till vänner och lägga upp på sidor.

Ladda ned Irfanview (http://www.irfanview.com/), den klarar att läsa ut jpeg-bilderna ur crw-filen. Programmet kan dessutom behandla fler bilder på en gång, samt exempelvis göra dem mindre för visning på skärm.

/Daniel

Senast ändrad:
fick tipset precis innan du skrev det och det är verkligen ett kanonprogram!

Hur gör jag för att få dem till raw +jpeg. Jag vill ju inte sitta och skicka rawbilder på 6mb styck när jag sitter på något internetcafe med halvdan uppkoppling :)

Råbilden kommer alltid att vara RAW + JPEG, det kan du inte ändra på. Men om du ställer in Irfanview att läsa den inbäddade jpegbilden, Options -> Properties -> PlugIns -> Try to load embedded preview image, så struntar den helt i råbilden och det är bara att spara bilden som jpeg.

/Daniel

så jävla underbart att äntligen fattat hur jag ska göra :D, nu gäller det bara att det finns möjlighet att ladda ner progget, flyget gå om 10h så det är bara att hålla tummarna!

tackar kanonmycket för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar