Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW i Picasa

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilder tagna med Sony's Alfa 6000 i RAW-format (motsvarande Sony's ARW) blir vid överföring till Piscara i datorn först helt likvärdiga i färgskala m m som de ser ut i kameran. Men efter 3-4 sekunder så tonas de om och en ljusgråvit-blå slöja lägger sig liksom över bilden så att den blir lite dimmig och tappar i kontrast. Har sett igenom diverse inställningar, men hittar ingen lösning. Notera att miniatyren i Egenskaps-fältet till höger i Picasa är helt perfekt (med 1616x1080 bildpunkter). Den 'vanliga' miniatyren är på 6024x4042 bildpunkter).
Någon som har lösningen? Picasa säger sig kunna hantera detta format.
Peter

Använder inte Picasa, men det liknar den bearbetning mm som bildhanterare gör när de framkallar RAW-filer. Snabbfixen innan någon kommer med rätt besked är väl att convertera till tiff med Sonys program IDC innan du öppnar i Picasa. Du kan ju också ladda ner PhaseOnes bildbehandlingsprogram för Sonyfiler, Capture One. Bra och gratis.

Bilder tagna med Sony's Alfa 6000 i RAW-format (motsvarande Sony's ARW) blir vid överföring till Piscara i datorn först helt likvärdiga i färgskala m m som de ser ut i kameran. Men efter 3-4 sekunder så tonas de om och en ljusgråvit-blå slöja lägger sig liksom över bilden så att den blir lite dimmig och tappar i kontrast. Har sett igenom diverse inställningar, men hittar ingen lösning. Notera att miniatyren i Egenskaps-fältet till höger i Picasa är helt perfekt (med 1616x1080 bildpunkter). Den 'vanliga' miniatyren är på 6024x4042 bildpunkter).
Någon som har lösningen? Picasa säger sig kunna hantera detta format.
Peter

Det du ser först är den jpeg-bild som kameran har skapat. Den som du ser efter ett litet tag är den bild som de grundinställningar som Picasa använder skapar av din bild. Gillar du inte dem måste du ändra dessa grundinställningar, men det kommer nog alltid vara så att bilden ändras i förhållande till den jpeg som kommer fram först.

Stefan

Det som visas först är den inbäddade JPG-bilden som finns i råfilen, som visar hur kameran bearbetat råfilen. Många program visar denna JPG-bild för att snabbt få upp en bild att visa användaren, och visar sedan den bearbetade råfilen när den är klar att visas. Men en råfil är ju inte en färdig bild, utan måste tolkas innan den kan visas. Denna tolkning skiljer sig från program till program, så en råfil ser ofta olika ut beroende på vilket program du öppnar den i. Det är ofta bara tillverkarens egna program som tolkar råfilen på samma sätt som kameran.

Det som händer i Picasa är antingen att A6000 är så pass ny att Picasa inte optimerats för den kameran ännu, eller så tolkar de bara råfilen mer konservativt jämfört med kameran. Råfiler ser ofta lite tråkiga ut när de öppnas i ett redigeringsprogram, tanken är att ge användaren en bra grund att börja redigeringen ifrån. Det kan ju även tänkas att Picasa bara inte har någon särskilt bra profil för A6000, min känsla av Picasa är att hantering av råfiler mest är något av en eftertanke.

Tack för kunniga svar!
Kör tillfälligt IDC som fungerar hyggligt om än långsamt - medan jag funderar på en mer långsiktig lösning.
Kameran är ny och Picasa kunde sannolikt vara mer anpassat.
Kanske blir jag mer återhållsam med att använda RAW-formatet.
Har lärt mig ganska mycket de senaste timmarna..
Som vanligt kräver hantverk tålamod..
Hälsningar
Peter

Jag har inte kört Picasa tidigare, men blev sugen på att testa när jag läste den här tråden. Jag kan konstatera att det inte är någon höjdare på att ge rätt färger från någon av de Sonykameror jag använt (ens efter korrigering) och från just A6000 blir det bedrövligt.

Det är nog helt enkelt så att råfilsstödet i Picasa är väldigt väldigt långt från färdigt och användbart :)

Jag använder Lightroom till 95% av min bildbehandling (resten Photoshop CC 2014), och där är det inga problem med filerna från A6000. LR är inte speciellt dyrt att köpa (1200:- ungefär tror jag) eller hyra (105:-/månad tillsammans med Photoshop).

Jag använder mest Lightroom men tycker att RAW-stödet för a77MkII är lite klent. Bilderna blir rätt gryniga och platta. Så jag använder hellre Caprure One som har väldigt bra stöd för Sony. Eller så tiffar jag råfilerna i DxO och importerar till Lightroom (bra plugins).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto