Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har några funderingar angående raw och redigering i Photoshop.
1. Är en raw bild fortfarande i raw när man öppnar upp den i Photoshop (alltså gått genom steget camera raw)? I så fall hur gör jag om jag är i Photoshop, och har börjat redigera en bilden, och kommer på mig själv att jag skulle vilja ändra lite igen i Camera raw, går det?

2. Sen om man vill göra ett projekt med flera bilder som man har tagit kan man använda sina raw bilder till det, eller måste man använda jpeg?

1. I nya Photoshop CC kan i i efterhand ändra parametrar för råkonverteringen.

I äldre versioner konverteras råfilen till filformaten jpg, tiff eller psd. Sen får du göra justeringar i Photoshop. Vill du göra drastiska förändringar är det då bäst att börja med en ny råkonvertering. Genom att spara till 16-bitars tiff- eller psd-fil tål filen mer efterbehandling än om du jobbar med en jpg i 8-bitar.

2. Du kan aldrig använda en råfil till annat än att producera en vanlig bildfil i format som tiff, jpg, eps, psd, png med flera. Råfilen är en samling data från sensorn som måste tolkas.

Du får alltså fotografera i råformat och sedan konvertera dem. Du kan spara inställningarna från en konvertering och använda dem på alla bilder så att alla får samma utseende, oavsett när du tagit bilden.

Mats, du kan öppna upp din raw-fil som ett Smart object från Camera Raw. Då kan du i Photoshop bara dubbelklicka på tumnageln så öppnas bilden i Camera Raw igen för ytterligare justeringar. Kräver dock att du har en lite nyare version av Photoshop, Jag minns inte i vilken version det kom, men från CS4 fanns det.

1. I nya Photoshop CC kan i i efterhand ändra parametrar för råkonverteringen.

I äldre versioner konverteras råfilen till filformaten jpg, tiff eller psd. Sen får du göra justeringar i Photoshop. Vill du göra drastiska förändringar är det då bäst att börja med en ny råkonvertering. Genom att spara till 16-bitars tiff- eller psd-fil tål filen mer efterbehandling än om du jobbar med en jpg i 8-bitar.

2. Du kan aldrig använda en råfil till annat än att producera en vanlig bildfil i format som tiff, jpg, eps, psd, png med flera. Råfilen är en samling data från sensorn som måste tolkas.

Du får alltså fotografera i råformat och sedan konvertera dem. Du kan spara inställningarna från en konvertering och använda dem på alla bilder så att alla får samma utseende, oavsett när du tagit bilden.

Jag har Photoshop CS6 Extended (den som följer med Master Collection) Tillhör den de en av versionerna i CC?

Mats, du kan öppna upp din raw-fil som ett Smart object från Camera Raw. Då kan du i Photoshop bara dubbelklicka på tumnageln så öppnas bilden i Camera Raw igen för ytterligare justeringar. Kräver dock att du har en lite nyare version av Photoshop, Jag minns inte i vilken version det kom, men från CS4 fanns det.

Jag har CS6 så då borde det fungera. Tack.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto