När du fotograferar i nef-format har du större möjlighet att i efterhand justera dina bilder. I ViewNX kan du bl.a. ändra vitbalans och exponeringskompensation. Jag använder numera enbart nef-formatet för alla mina bilder. Kan därmed i efterhand kompensera för en del av mina misstag från fotograferingstillfället.
Det är sant att man kan rädda både hög och lågdagrar i lite större omfång från raw än från jpg.
Att rawfiler är ensamma om att man kan ändra vitbalans stämmer inte, det hela är en missuppfattning från hypen som skapades när raw var nytt, genom marknadsföring av tillhörande programvara osv.
Vitbalans går egentligen inte att ändra alls efter fototillfället, rent ordagrant, det är ett begrepp som används för att kompensera färgstick vid fototillfället. Däremot kan du skifta färgsticket i bilden i kelvingrader, färgtemperaturen, mellan primärt det vanligaste blått och rött/gult.
Det man gör, oavsett om det är en raw, tiff eller jpg osv är att mer eller mindre, på nåt sätt lägga två olika färger som ligger på motsatt sida av färghjulet över bilden och sen en spak där du kan dra in eller ur dessa färger i bilden. Detta går numer att göra även på jpg genom camera raw.
Att det inte gick förut gissar jag på tillhörde marknadsföringen av just rawformatet, helt plötsligt trodde alla att raw var något magiskt där man endast kunde ändra dessa parametrar om man använda det formatet.
Färgtemperaturer av solljus, glödlampsljus, halogenlampor osv är uppmätta i kelvingrader och sen placerade på en skala för att programvaran i kameran ska kompensera för färgsticket dessa temperaturer ger.
Temperaturerna är placerade i digitala skalor och översätts till den färgrymden du arbetar i, i rawkonverteraren. Detta är programvara som skiftar färgtoner, enda anledningen till att programmet endast tar hänsyn till rawfiler, i vissa fall, är att programmerarna låst funktionen för andra filer.
Dom som däremot skiljer rawfiler från t.ex jpeg är att du slipper komprimeringsartefakter, klippta hög och lågdagrar innanför det faktiskta dynamiska omfånget som din kamerasensor har. Förövrigt är det inte så fantastiskt som många tror, även om det är fantastiskt att vi idag har tillgång till rådatan och får avgöra själva hur den ska se ut innan den konverteras vidare till ett komprimerande format.