Annons

Raw-filer (NEF) från D200 och PhotoShop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej
Har sökt men inte hittat.

Frågar därför:

När kan det tänkas att Adobe har en uppdatering så att råfilerna från Nikon D200 går att öppna i PhotoShop?

Fride
 
Jättestort tack för detta snabba svar.

Men det verkar som om denna nya plug in bara fungerar ihop med CS version 2.

Och då undrar man om inte Adobe tänker bry sig om alla som inte har den versionen. Eller ser jag fel någonstans?
/Fride
 
Senast ändrad:
Hängbjörk skrev:
Och då undrar man om inte Adobe tänker bry sig om alla som inte har den versionen. Eller ser jag fel någonstans?
/Fride

Dette er en del av Adobe sin filosofi om å selge ny programvare. Jeg regner med at noe tilsvarende skjer når de slipper "CS3" og/eller lightroom.

Det er jo en fin tankegang for programare-utviklere. Altså å selge et produkt som man må "kjøpe nytt" en gang i året for å få brukt helt ut.
 
Hängbjörk skrev:
Jättestort tack för detta snabba svar.

Men det verkar som om denna nya plug in bara fungerar ihop med CS version 2.

Och då undrar man om inte Adobe tänker bry sig om alla som inte har den versionen. Eller ser jag fel någonstans?
/Fride

Adobe kommer inte att göra någon rawkonverter för D200 tillgänglig till CS utan du är tvungen att uppgradera till CS2.
 
Inget problem! Konvertera filerna till DNG-filer med den lilla gratis DNG-convertern av senaste modell (finns under eller över camera raw på nedladdningssidan hos adobe). DNG-filerna går sedan att öppna i CS.
 
Hittar inte RAW-konverter PS CS2 - MAC

Jag har precis tagit mina första Nikon D200-foton och håller på med ett fotouppdrag som ska vara färdigt i helgen - upptäcker att det verkar saknas någon raw-konverter, jag kan alltså inte öppna NEF-filerna i Photoshop CS2.
Har mac-dator.

Letar på Adobes hemsida, dels via länken någon lagt in och sen på lite andra ställen, för att hitta RAW-konverter för CS2 och för Mac.

Vad är det här
"Adobe DNG Converter and Camera Raw 3.4" för något ?
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3361

Hmm, man ska tydligen registrera sig hos Adobe för den här DNG-konverteraren.

Vad är skillnad på det och på "Camera Raw 3.4" ?
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3363
Camera Raw 3.4 verkar inte vara anpassad för Nikon D200. Letar men hittar ingen som funkar med "D200"+"Mac+RAW-konvertering.
Men det måste ju finnas - tycker jag !?


Någon som vet ?

Mycket tacksam för tips, behöver sitta och jobba med NEF-filerna ikväll och i morgon.




Vänligen

Eva
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.