Annons

RAW filer finns ej i utforskaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Sonesson

Ny medlem
Hej,
När jag kopplar ihop min CANON 5D med min Windows XP SP3 laptop och jag öppnar utforskaren finns bara jpg-filerna med i minneskortsmappen. RAW-filerna verkar överhuvudtaget inte existera på kortet, trots att de finns där. Jag har nyss installerat en Windows RAW codec, unik för Canon, men detta hjälpte inte. Jag har även valt "visa dolda filer". Jag har nyss installerat Photoshop CS4 med Bridge, men inte heller via dessa program kan jag hitta en enda RAW-fil. Lade även till Camera Raw men detta "program" hittar jag ingenstans trots att det ska vara installerat.

Vad ska jag göra för att kunna komma åt RAW-filerna? Snälla hjälp. Lutar mot att köpa ny dator vilken sekund som helst om jag nu inte får rätt på det.

Tack på förhand!

Vänligen

Magnus
 
RAW i utforskaren

Hej,
Har nu provat installerat CANON EOS 5D WIA DRIVER, canon raw codec, ms raw thumbnailer and viewer for windows xp version 1.0. Försökte även dra hem en del andra grejer från Canon som verkade kunna hjälpa, men då kommer felmeddelande att "EOS UTILITY, EOS VIEWER UTILITY, FILE VIEWER UTILITY inte finns så uppdateringarna kan ej göras. Vart får man i så fall dessa program ifrån?

Får panik nu när man satt av en hel arbetsdag till en sån bagatell som att ens dator i alla fall ska kunna visa att RAW filen över huvud taget existerar. Men ingenting visas,
 
Hej!

Ställde samma fråga tidigare i kväll fast i ett annat forum här på Fotosidan. Fick samma svar som du. Installera de program som finns på cdskivorna till din kamera. Jag har en EOS 50D och efter det så dök RAW filerna upp. Dom finns där men dom syns inte förens du installerar rätt drivisar. Det räcker inte med Photoshop, Camera Raw osv utan ta skivorna till kameran.
 
Om du är beredd att betala för lösningen, köp en kortläsare. Kostar ca en hunka, och du slipper krångla med diverse programvara... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.