Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW eller Jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Vad menas med detta? Har försökt läsa mig till men som nybörjare är det väldigt mkt nytt och jag frågar hellre...

MVH
 
Enkelt uttryckt:

Raw innebär att kameran sparar all bildinformation som den har lyckats registrera. Det innebär att du har större möjlighet att redigera, ändra och rätta till misstag i ett bildbehandlingsprogram som Photoshop.

Jpg är en typ av komprimering. En bildfil som egentligen (i raw) kanske är 15 meg kan minskas till 2-3 meg. Men det innebär förstås att en hel del information försvinner och man kan inte lika enkelt redigera bilden utan att försämra kvalitén.

I många kameror kan man spara bilden som raw och jpg samtidigt. Då har man dels den lätthanterliga jpg-filen (om man kanske snabbt och enkelt vill visa upp bilden på webben), dels rawfilen som man kan spara tills man har tid och ork att ta itu med att redigera fram den bästa möjliga versionen av bilden.
 
Tack! Hur gör jag valet i vilken kvalité jag vill fotografera? Och om man sparar båda samtidigt hur gör man för att få båda filtyperna på en dator typ?
 
Tack! Hur gör jag valet i vilken kvalité jag vill fotografera? Och om man sparar båda samtidigt hur gör man för att få båda filtyperna på en dator typ?
Jag kan inte se någon anledning till att använda något annat än största möjliga storlek och högsta möjliga kvalité.

Din andra fråga förstår jag inte riktigt.
 
Förstår knappt mig själv heller, men jag menar ungefär såhär: Om jag vill visa upp bilderna för någon på datorn, hur visar jag upp de olika formaten? Sparas bilden 2 gånger liksom i de olika formaten?`Jag kan knappt förklara vad jag menar:)
 
Ja, sparar man i raw+jpg kommer varje bild att finnas i två varianter, t ex en fil som heter IMG_0001.jpg och en som heter IMG_0001.cr2

Båda bilderna kommer i princip att se likadana ut på din datorskärm om du inte gör något åt dem.
 
Förstår knappt mig själv heller, men jag menar ungefär såhär: Om jag vill visa upp bilderna för någon på datorn, hur visar jag upp de olika formaten? Sparas bilden 2 gånger liksom i de olika formaten?`Jag kan knappt förklara vad jag menar:)
Fotar jag tex en roadracing-tävling och får med mig måååånga hundra bilder hem så fotar jag i jpeg, både för storlekens skull, men också för att slippa sitta och konvertera allt en sväng. Ska jag däremot fota tex en solnedgång, limeskiva tappad i glas mm så fotar jag i raw för att få bästa möjliga kvalitet, men då är det ju bara några enstaka bilder jag måste jobba med.
 
Fotar jag tex en roadracing-tävling och får med mig måååånga hundra bilder hem så fotar jag i jpeg, både för storlekens skull, men också för att slippa sitta och konvertera allt en sväng. Ska jag däremot fota tex en solnedgång, limeskiva tappad i glas mm så fotar jag i raw för att få bästa möjliga kvalitet, men då är det ju bara några enstaka bilder jag måste jobba med.

Dessutom, om man seriefotar i JPG-RAW så producerar varje bild ca 30-40 MB bildfil. Som snabbt fyller kamerans minnesbuffert, och seriefotograferingen blir långsammare, bara så snabbt som kameran hinner skriva till minneskortet, och tömma buffertet. Proffskameror har större buffert, men den fylls i alla fall rätt fort.

Du har bättre manipulerningsmöjligheter med RAW-fil, men det går att manipulera även JPEG.

RAW-fil (tex .CR2 i Canon) kan du bara se i program som kan visa sådana filer. Sådan gratisprogram är tex FastStone Image Viewer. Vill du manipulera så gäller DPP (om du har Canon)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.