Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW blir lila, JPEG blir blå

Produkter
(logga in för att koppla)

sandstream

Aktiv medlem
Har ett problem som jag inte riktigt förstår men hoppas att någon kan hjälpa mig med.

När jag fotograferar med min Canon EOS-350D och väljer att spara bilderna som både RAW och JPEG blir det blåa i RAW-bilderna onaturligt lila. Öppnar jag upp RAW-bilden i Photoshop CS3s insticksprogram (det som öppnas automatiskt) utan att bearbeta den och sedan väljer OPEN IMAGE så bilden visas i "vanliga" Photoshop är blått fortfarande lila men när jag väljer spara som JPEG blir blått blått och inte lila.

Färgprofilen i kameran är inställd på sRGB, antar att det är standard eftersom jag inte ändrat något.

Några tips?

du kan ha valt AdobeRGB i ditt photoshop Camera Raw (det program som RAW filer öppnas i Photoshop.) det innebär en större färgrymd och lite annorlunda färger. Troligvis är det så.

Öppna din RAW fil och kolla längst ner, där finns en blå text, står det AdobeRGB där eller sRGB?

Mvh
Marcus

Det stod Adobe RGB men när jag ändrar till sRGB kan jag inte se någon skillnad alls, blått är fortfarande lila. Ändringen till sRGB är inte heller kvar om jag öppnar en ny bild i Camera RAW, det står Adobe RGB igen.

sandstream skrev:
Det stod Adobe RGB men när jag ändrar till sRGB kan jag inte se någon skillnad alls, blått är fortfarande lila. Ändringen till sRGB är inte heller kvar om jag öppnar en ny bild i Camera RAW, det står Adobe RGB igen.

Det där stötte jag också på här om dagen faktiskt. Det finns en inställning i Camera RAW som per default gör att bilderna öppnas med Adobe RGB som färgrymd.

Jag minns nu inte exakt vart den finns men leta i inställningarna och ändra den till sRGB. Då kommer dina RAW-filer hädanefter att öppnas som sRGB.

Nu öppnas alla RAW-bilder med sRGB så det verkar som att ändringen till slut tog.

Här har jag lagt upp en bild som visar RAW till vänster och JPEG till höger. Som ni kan se är hojen lila till vänster och blå till höger:
http://www.sandstream.se/images/foton/raw_vs_jpeg.jpg

För att röra till det hela lite mer. När jag tittar på RAW och JPEG i programmet IrfanView så har båda bilderna rätt blå färg. Känns som att det kan vara någon inställning i Adobe Bridge eller Camera RAW som ställer till det.

Senast ändrad:
Tror jag har löst problemet men jag förstår inte riktigt hur...

För en dryg vecka sedan kalibrerade jag skärmen på min laptop med Eye-One Display 2 som då skapade en ny färgprofil för min skärm.

Tog bort pekningen till den nya profilen under Anpassa -> Färghantering i Vista och startade om datorn. Nu ser blått helt okej ut även i Camera RAW.

Ska prova att kalibrera om skärmen igen (Eye-One Display 2 måste var det minst användarvänlig program jag stött på så vi får se om jag orkar med det en gång till...).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar