Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
raw, behålla och dubblera
- Trådstartare liberetto
- Start datum
liberetto
Medlem
jadu, jag tror det. fast det borde finnas ett bättre sätt. Det är ju inte alla bilder man vill kopiera innan man tar in dom i Raw.
Än så länge gör jag så men jag känner på mig att det finns smartare sätt. Ska pyssla lite mer med det så får jag se om jag kommer på nåt eller om någon som kan ser denna diskusion.
Än så länge gör jag så men jag känner på mig att det finns smartare sätt. Ska pyssla lite mer med det så får jag se om jag kommer på nåt eller om någon som kan ser denna diskusion.
jtkarlsson
Aktiv medlem
Men när ni justerar en RAW så ändras ju inte själva bildfilen.
De justeringar man gör sparas i en sidecar-fil eller i RAW-programmets databas.
Finns ingen anledning som jag ser det, att kopiera innan man justerar en bild.
/Thomas
De justeringar man gör sparas i en sidecar-fil eller i RAW-programmets databas.
Finns ingen anledning som jag ser det, att kopiera innan man justerar en bild.
/Thomas
t_mauritsen
Aktiv medlem
Präcist som Thomas sa så ändras inget i originalet, bara 'tolkningen'. Man kan jämnföra med ett negativ som man kan göra flera olika bilder ifrån. Hur som helst finns det säkert nånting i ditt råkonverteringsprogram som heter nåt i riktning av 'Revert to shot settings' eller 'Raw defaults' eller nåt sådant. Har för mig att antingen Capture One eller Rawshooter tillät flera versioner av samma råfil. Sistnämnda är forövrigt gratis.
Hälsningar, Thorsten
Hälsningar, Thorsten