Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw, behålla och dubblera

Produkter
(logga in för att koppla)

liberetto

Medlem
Har börjat förstå raw och dess fördelar så smått. Min fråga är: Hur behåller jag orginalet i raw efter att ha justerat bilden? När jag justerat bilden sparar filen min ändring men jag vill ha orginal bilden kvar. Och hur dubblerar man en bild i raw?
Tack på förhand.

Berätta gärna för oss som inte kommit på det än. Är det bara kopiera innan som gäller?

jadu, jag tror det. fast det borde finnas ett bättre sätt. Det är ju inte alla bilder man vill kopiera innan man tar in dom i Raw.
Än så länge gör jag så men jag känner på mig att det finns smartare sätt. Ska pyssla lite mer med det så får jag se om jag kommer på nåt eller om någon som kan ser denna diskusion.

Men när ni justerar en RAW så ändras ju inte själva bildfilen.
De justeringar man gör sparas i en sidecar-fil eller i RAW-programmets databas.
Finns ingen anledning som jag ser det, att kopiera innan man justerar en bild.

/Thomas

Präcist som Thomas sa så ändras inget i originalet, bara 'tolkningen'. Man kan jämnföra med ett negativ som man kan göra flera olika bilder ifrån. Hur som helst finns det säkert nånting i ditt råkonverteringsprogram som heter nåt i riktning av 'Revert to shot settings' eller 'Raw defaults' eller nåt sådant. Har för mig att antingen Capture One eller Rawshooter tillät flera versioner av samma råfil. Sistnämnda är forövrigt gratis.

Hälsningar, Thorsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar