Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rastermönster i skärmvisning Sony A200

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Har plockat upp de första filerna i PS, (konverterade från raw till 16 bitars tiff) och ett märkligt rastermönster syns relativt tydligt i alla ojämna visningslägen (33%, 66%) Mönstret försvinner i jämna visningnslägen som tex 100 och 50 %. Detta är något jag aldrig sett i filer från Pentax eller Olympus men skärpan blir naturligt bäst även där i jämna visningnslägen.

Är det något som känns igen och hur kan det uppkomma?

Ja så blir det, det är programmet som du använder för att titta på bilden som inte interpolerar utan bara snabbt skalar bilden, då blir det vissa artifakter.

Fast det har ingenting med ursprunget av bilden att göra.

ondjultomte skrev:
Ja så blir det, det är programmet som du använder för att titta på bilden som inte interpolerar utan bara snabbt skalar bilden, då blir det vissa artifakter.

Fast det har ingenting med ursprunget av bilden att göra.

Men det blir inte så med filer från pentax eller oly i samma program och samma rawkonverter. Jag kör allt i photoshop cs.

Ser onekligen skumt ut, inget jag känner igen från mina A700-filer. Ingen aning vad det beror på, konstigt att du inte ser från dina andra kameror. Då bör det ju inte vara dator/skärm/grafikkort.

js1 skrev:
Ser onekligen skumt ut, inget jag känner igen från mina A700-filer. Ingen aning vad det beror på, konstigt att du inte ser från dina andra kameror. Då bör det ju inte vara dator/skärm/grafikkort.

Helt säkert finns det inte från mina andra kameror.

Mönstret försvinner helt i 100% visning och om man förstorar upp ännu mer ser det nästan ut som om pixlarna är ordnade i ett mönster, något jag inte ser från andra kameror där man får intrycket av att det är mer kaos än ordning.

Det här kanske inte har någon praktisk betydelse men jag ser det inte direkt som en fördel. Vore intressant om andra A200 ägare har samma fenomen.

Kan möjligen rawkonvertern ha betydelse tro?

ondjultomte skrev:
Wow ser hel mysko ut :) Men är inte mönstret där i 100% så finns det ju inte.

Nej inte där i alla fall :) Det dräller väl inte av A200 ägare ännu men jag får väl testa lite vidare i jpeg, utskrifter mm.

Vilken rawkonverter rekomenderas för sony? Dessa är för övrigt koverterade i raw therapee.

Aha, då har kanske Sony börjat följa Nikons exempel med sina senaste kameramodeller, så att endast den egna konverteraren tillåts ge fullgott resultat. Eller så är din kamera bara för ny för den testade konverteraren?

Aton_ skrev:
Aha, då har kanske Sony börjat följa Nikons exempel med sina senaste kameramodeller, så att endast den egna konverteraren tillåts ge fullgott resultat. Eller så är din kamera bara för ny för den testade konverteraren?

Man får väl hoppas på det sista ;) Skall ladda hem ACR och testa vidare vad det lider.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto