Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rastereffekt med TFT skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

PerBa

Medlem
Hej!
Jag har en Dell 20" TFT skärm. Om jag tittar på ett foto på den, och rör fotot i tex sidled så ser det ut som att bilden rör sig "bakom" ett raster.
Är detta resultatet av den fysiska konstruktionen på skärmen, eller kan man minska denna effekt?
Grafikkortet är ett 256MB ATI Radeon™ X800XT med DVI/ VGA/TV-Out, PCI xpress™X16

Jag kör DVI.

Jag har funderat på att koppla min gamla 19" CRT också till grafikkortet (två skärmar) om det går, men då förlorar man ju upplösningen på TFT:n...

Så, min fråga är: kan man minska rastereffekten?
 
Kör du på skärmens optimala upplösning, antagligen 1600x1200?
Om du har en lägre upplösning måste ju skärmen räkna om hur många lcd-element (eller vad de nu kallas) som ska motsvara en pixel och då tror jag att man kan få problem med rastreringsmönster.
 
Jag använder 1600x1200

Det är svårt att beskriva rasterfenomenet, men lite "hårddraget" så är det som det ligger ett mycket finmaskigt myggnät över skärmen, och bilden befinner sig bakom myggnätet.

/Per
 
Re: Jag använder 1600x1200

PerBa skrev:
Det är svårt att beskriva rasterfenomenet, men lite "hårddraget" så är det som det ligger ett mycket finmaskigt myggnät över skärmen, och bilden befinner sig bakom myggnätet.

/Per

Jag kör en 15" samsung syncmaster(tyvärr) och har precis samma problem.

Enda sättet jag kommit på att komma "runt" det är att inte titta på bilden i alltför "krympt" läge.

100% visningsläge så slipper mán problemet.

Problemet är ju bara att alla mina bilder är större än min skärm.

Ibland vet jag inte om jag överskärpt bilden med USM eller om det är detta fenomen som spökar.

Jag MÅSTE byta till bättre skärm helt enkelt.
 
Fast om du bara har problem med bilden när du rör den t ex i sidled kan det ju vara släckningstiden som ju har ett antal millisekunders eftersläpning som spökar.

Fast då är det ju knappast något problem för jag menar, vem sitter och rör en bild fram och tillbaka i Ps?

Hoppas jag beskrev dom tekniska termerna riktigt.
Är ju ingen expert.
 
Det finns oftast en justering i menyerna på flatskärmen som "klockar" pixlarna i grafikkortet mot skärmens pixlar, typ "auto adjust".
Men frågan är om detta har någon inverkan på resultatet när man kör med DVI anslutning som är rent digital.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.