Annons

Rapsfält med tillbehör söks i Skåne..

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
I stället för att jag ska köra omkring som ett skållat tidningsbud som kört vilse tänkte jag att någon kan tipsa mig om en plats där jag kan få dessa krav uppfyllda:
- Rapsfält
- Gärna böljande landskap
- Järnväg där det kör Öresundståg och Pågatåg bakom eller framför rapsfältet
- Inga kraftledningar
- Ingen tätort i siktfältet, men enskilda gårdar är okej
- Vindmöllor i lagom mängd och avstånd är okej
- Tillräckligt avstånd mellan fotoplats och järnväg så att man kan panorera in ett tåg med 200-300 mm brännvidd
- E4, E6, E20, E22 får inte finnas med i siktfältet
- Någonstans i området som begränsas av Helsingborg, Åstorp, Eslöv, Malmö

Uppdatering: Lagt till E22 som också finns i området

I stället för att jag ska köra omkring som ett skållat tidningsbud som kört vilse tänkte jag att någon kan tipsa mig om en plats där jag kan få dessa krav uppfyllda:
- Rapsfält
- Inga kraftledningar
- Tillräckligt avstånd mellan fotoplats och järnväg så att man kan panorera in ett tåg med 200-300 mm brännvidd

Rent spontant tror jag detta blir svårt, kanske rentav omöjligt, att "uppfylla". ;-(

- Rapsfält
- Inga kraftledningar

Du får leta motiv i triangeln Malmö/Ystad/Kristianstad...

- Rapsfält
- Inga kraftledningar

Rent spontant så skulle jag vilja säga att om du drar en cirkel: Landskrona -Svalöv-Eslöv-Kävlinge
så har du det mesta inom cirkeln.

- Rapsfält
- Inga kraftledningar

Nu är detta lite mer östraskåne men vill ändå skriva det

Av dina 8 krav så är jag nästan säker på att 6 uppfyller dina krav (kanske 7) på Österlen!
Mellan Tomelilla - Simrishamn.

Fick en idè. Kan du inte söka på din drömplats med Google mapps! Med satellit/MapsGL läget så borde du iallafall få en hint av din plats!

Jag körde lite "trainspotting" i morse från tåget och kom fram till...
...sträckan Häljarp - Kävlinge kan funka om rapsfälten finns på rätt ställen
...Kävlinge - Lund diskvalificeras av kraftledningstätheten
...Lund - Åkarp kan finnas någon enstaka plats med lite tur
...Åkarp - Malmö i princip bara tätort och där det inte är det så är det motorväg
...Landskrona - Häljarp har vi motorväg i vägen

Så frågan är om det finns nått lämpligt på följande sträckor:
Helsingborg - Teckomatorp - Kävlinge (tappar visserligen Öresundstågen)
Eslöv - Lund
Helsingborg - Landskrona

Rent spontant så skulle jag vilja säga att om du drar en cirkel: Landskrona -Svalöv-Eslöv-Kävlinge
så har du det mesta inom cirkeln.

Jag tror också det, det gäller bara att hitta den där fläcken som jag kan stå på. Jag ska undersöka cykelbanan mellan Dösjebro och Kävlinge som jag tror går mitt i spenaten och har sedan Dagstorps kullar bakom järnvägen.

Som skog1s skrev, tror jag nog att du får bäst träff mellan Ystad och Simrishamn.

Annars finns det gott om rapsfält söder om Svedala, vet dock inte hur det är med kraftledningar och annat där.

Hur definierar du böljande landskap? Runt Lund, Malmö och Landskrona är det ju rätt platt. Ska man hitta lite mer kuperad terräng, så är det bättre att röra sig österut. Områdena runt de större åsarna är betydligt mer böljande i min definition. Vissa ställen neråt Knickarp är rena bergochdalbanan med motorcykel.....;)

Hur definierar du böljande landskap? Runt Lund, Malmö och Landskrona är det ju rätt platt. Ska man hitta lite mer kuperad terräng, så är det bättre att röra sig österut. Områdena runt de större åsarna är betydligt mer böljande i min definition. Vissa ställen neråt Knickarp är rena bergochdalbanan med motorcykel.....;)

Förkastningen runt Glumslövs backar (eller Hilleshögs dalar som det heter officiellt) är inte särskilt platt. Mitt tips var visserligen en bit därifrån, men det böljar även där.

Förkastningen runt Glumslövs backar (eller Hilleshögs dalar som det heter officiellt) är inte särskilt platt. Mitt tips var visserligen en bit därifrån, men det böljar även där.

Sant, fast jag tänkte iofs mer på områden hitom Landskrona. Men visst, Glumslöv hade nog funkat. Men hur är det med tåg där? Går de inte inom?
Problemet med listan är att jag tror det kan bli besvärligt med kombinationen böljande, tåg och fritt från bebyggelse eller större vägar. Jag hade nog hellre letat på sydostsidan av området, runt Romeleåsen. Kommer inte ihåg hur järnvägssträckningen är på det hållet, men i övrigt känns oddsen för böljande landskap, och mindre modernt typ vägar och kraftledningar bättre.

Med böljande räcker det egentligen med en stor kulle, dvs om Vadensjö hade legat vid järnvägen så hade det funkat med den kullen. Tanken är att jag inte ska cementera bilden "Skåne är platt", utan ha lite höjdskillnad med i bilden.

Bilden ska vara nått åt det här hållet, fast med mer fokus på landskap än tåg.

Orsaken till begränsningen i område är att jag bor ganska mitt i avgränsningen och kan med ganska kort varsel ta mig till en lämplig plats om himmel, moln, tåg och raps befinner sig i "rätt status". Om jag ska ta mig öster om Lund så kräver det lite mer planering och så viktig är inte den här bilden. ;-)

Nu verkar det bli skitväder i helgen, så jag får lite mer tid på mig att hitta rätt fläck på kartan under förutsättning att rapsen inte blommar ut innan det blir "bra" himmel igen.

Med böljande räcker det egentligen med en stor kulle, dvs om Vadensjö hade legat vid järnvägen så hade det funkat med den kullen. Tanken är att jag inte ska cementera bilden "Skåne är platt", utan ha lite höjdskillnad med i bilden.

Bilden ska vara nått åt det här hållet, fast med mer fokus på landskap än tåg.

Orsaken till begränsningen i område är att jag bor ganska mitt i avgränsningen och kan med ganska kort varsel ta mig till en lämplig plats om himmel, moln, tåg och raps befinner sig i "rätt status". Om jag ska ta mig öster om Lund så kräver det lite mer planering och så viktig är inte den här bilden. ;-)

Nu verkar det bli skitväder i helgen, så jag får lite mer tid på mig att hitta rätt fläck på kartan under förutsättning att rapsen inte blommar ut innan det blir "bra" himmel igen.

Åkte igår förbi platsen jag tipsade om. Tyvärr inget raps i sikte där. Tror jag i alla fall, andra rapsfält blommade men allt blommar kanske inte samtidigt. Tågen syntes däremot mycket bra, det såg ut att åka på kanten av fältet.

Åkte igår förbi platsen jag tipsade om. Tyvärr inget raps i sikte där. Tror jag i alla fall, andra rapsfält blommade men allt blommar kanske inte samtidigt. Tågen syntes däremot mycket bra, det såg ut att åka på kanten av fältet.

Jag har för mig att raps, likväl som många nadra grödor, inte kan odlas på samma fält två år i rad. ;-)

Jag har för mig att raps, likväl som många nadra grödor, inte kan odlas på samma fält två år i rad. ;-)

Så är det säkert. Nu var det 3-4 år sedan jag plåtade där så man vet aldrig. Är verkligen ingen bonde, men jag tror faktiskt att det var raps som ännu inte slagit ut.

Det har dykt upp ett rapsfält på cykelavstånd hemifrån. Problemet är bara att där man kan stå så försvinner tåget in i rapsfältet och man ser bara strömavtagarna. Jag ska kolla om man kan komma åt det från andra sidan spåret.

Fortsätt att hojta till om ni ser nått rapsfält med tåg. Det verkar som om all raps inte har börjat blomma än. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar