Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ranger RX Speed AS... eller VAD ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miso

Aktiv medlem
Jag behöver köpa portabla blixtar.
Funderar på Ranger. Ni som ev använder det, är ni nöjda? Funkar det bra?

Kan man använda vilka ljusformare som helst på lamphuvudena?

Är det bättre/sämre än kompaktaggregaten?

Jag tänker att om jag behöver fota i studio så måste jag ändå hyra in mig i någon studio och då kan man ju hyra med ordentlig studioutrustning. Mitt behov är blixtar som jag kan transportera för att fota on location.

Måste shoppa före nyår för att inte skatta bort alla rara slantar...

Har en vanlig Ranger RX och den funkar utmärkt. Alla ljusformare med elinchromfäste passar. Skall du fota mest inomhus on location så brukar kompaktaggregat funka bra, man behöver bara lite förlängningssladd till närmsta eluttag. Utomhus däremot så är det ju Ranger som gäller (eller reflektorskärmar)

PS. en sån där långsmal väska med hjul för blixtar+stativ är praktisk i vilket fall.

Annars finns ju Ranger Quadra oxå, riktigt smidig liten batteriblixt. Med adapter så funkar ju de flesta av Elinchroms ljusformare, undantaget de tyngsta.. Sen är den ju inte lika stark, bara 400w.

Faktum är väl att om man jämför den direkt mot Ranger RX serien så är den ju sämre på allt utom just vikt och smidighet.. men ibland kan det ju vara så som med kameror, om blixten blir för otymplig att ta med sig så spelar det ingen roll hur bra den är på pappret :)

mvh Johan

Vad tror du om två 580? Blir det för klent? Jag kände samma behov som du men ville ha en ganska lätt och portabel lösning. Försökte tänka igenom behovet och insåg att i de allra flesta fall använder jag blixten enbart till skuggupplättning så mitt behov täcks med två 580 blixtar.
(Huvudljus och effektljus om så krävs)

Jag har snart 2 x 580 EX II, olika ljusformare från Falcon Eye, stativ och vinklingsbart huvud (och paraplyer om så skulle krävas). Externt batteripack för att kapa laddningstiden. Mini TTL + Flex TTL för styrningen. Då har jag full E-TTL II automatik samt en ny liten manick från PW (AC3)som ställer blixtarna ljusmässigt i olika zooner där jag har +-3 steg justering på varje blixt. Efter nyår har jag en komplett lätt och portabel "on location" utrustning. Kan inte på något sätt konkurera med det du tittar på. 3 st 580 lär motsvara Rangern. Pris? Lite för dyrt och väldigt nära ett portabelt startkit som du sneglar på.

PocketWizard AC3 ZoneController - Canon
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11444192

Finns även lite filmer på You Tube

Edit:
Köper du all utrustning vid samma tillfälle och prylarna "hänger ihop" och kostar ½ basbelopp = inventarie och då kan du inte direktavskriva dem som förbrukningsinventarie. Ett litet tips.....Då kommer skattmasen likt förbenat och snor dig på skatten

Vad tror du om två 580? Blir det för klent? Jag kände samma behov som du men ville ha en ganska lätt och portabel lösning. Försökte tänka igenom behovet och insåg att i de allra flesta fall använder jag blixten enbart till skuggupplättning så mitt behov täcks med två 580 blixtar.
(Huvudljus och effektljus om så krävs)

Jag har snart 2 x 580 EX II, olika ljusformare från Falcon Eye, stativ och vinklingsbart huvud (och paraplyer om så skulle krävas). Externt batteripack för att kapa laddningstiden. Mini TTL + Flex TTL för styrningen. Då har jag full E-TTL II automatik samt en ny liten manick från PW (AC3)som ställer blixtarna ljusmässigt i olika zooner där jag har +-3 steg justering på varje blixt. Efter nyår har jag en komplett lätt och portabel "on location" utrustning. Kan inte på något sätt konkurera med det du tittar på. 3 st 580 lär motsvara Rangern. Pris? Lite för dyrt och väldigt nära ett portabelt startkit som du sneglar på.

PocketWizard AC3 ZoneController - Canon
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11444192

Finns även lite filmer på You Tube

Edit:
Köper du all utrustning vid samma tillfälle och prylarna "hänger ihop" och kostar ½ basbelopp = inventarie och då kan du inte direktavskriva dem som förbrukningsinventarie. Ett litet tips.....Då kommer skattmasen likt förbenat och snor dig på skatten

Tack snälla du för mycket utförligt svar! Jag har en 580 EXII, har knappt använt den, men nu har jag skaffat Mini + Flex så nu måste jag börja använda den. /Miso

Håller som bäst på att packa upp mina "nya leksaker". Nu har jag blixtar och styrning. Batterier är på laddning.

Första testen. Helt makalöst. Fungerar hur bra som helst. T.o.m. att instruktionsfilmerna på You Tube "stämmer". Du styr varje blixt helt trådlöst. Välj om du skall köra ETTL / manuellt eller OFF. Allt justerar du från den lilla AC3 kontrollen. Detta lovar gott inför säsongen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto