Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

randiga utskrifter!

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
Håller på att arbeta med bilder till en utställning och nu är det dags att skriva ut dem. Då börjar allt att jävlas nåt ofantligt... Vill använda matt papper och byter då ut den svarta färgpatronen till en annan som är anpassad för matta utskrifter. Detta har fungerat utmärkt för andra i min klass, men den svarta ytan på mina bilder blir randig. Först på tvären (typiska "utskriftsränder"), men nu även lodrätt (fast mer flammiga, bredare ränder). Problemet handlar inte om att jag skriver ut med fel hastighetsinställning. Har testat allt jag kan komma på... nån som känner till det här? Beror det på skrivarna (har testat med båda skolans skrivare) eller en inställning i datorn?
 
Hej,

Svarar lite generellt då du inte berättar vad det är för papperssort eller skrivare.

Några grejjer att kolla:

1. Det kan vara olika papper till Pigmentbläck kontra "dye" bläck
2. Skrivaren kan ha en inställning för papperstjocklek som du antagligen bör öka när du kör matt-pappret
3. Matt-papper brukar kunna suga mer bläck, på min Canon-skrivare så brukar jag välja läget "vivid" när jag printar på tjockt matt-papper, så läggerr den på mer färg
4. Utskriftskvalité - välj "high" med så många DPI som möjligt.
5. Kolla att du skriver på rätt sida av pappret - ibland är det inte helt uppenbart

Lycka till!

// Lazze
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.