Annons

Ramar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas detta är rätt forum, skicka mig vidare med denna nybörjarfråga annars.

Var i herrans namn hittar jag en funktion där jag kan göra snygga ramar till mina digitala bilder? Jag har sökt i PS,PS elements samt i programmen som följde med min 300D vid köpet.
Är övertygad om att det finns men att min begränsade kunskap inte räcker till. Kan någon vänlig själ förbarma sig och komma med ett bra tips?

/Arne Svensson

ja det finns lite olika sätt att lägga ramar på bilderna

tex om du vill ha en enkel svart ram så öppnar du ett nytt dokument i ps, lägger på färg osv o sen kopierar du in bilden som ett lager
på så sätt kan du ändra färg på ramlagret

annars kan du klicka på bildlagret, välja blending (tror jag den heter) och välja bevels

iaf i ps cs

/Carina

Tack för det Carina. Jag trodde att det fanns en färdig funktion för detta, men det blir till att pyssla lite. Kan ju samtidigt ge ganska stora möjligheter i sig...Bara att gå in och vara kreativ nu då.

Tack för hjälpen.

Tack Niklas, verkar vara vad jag söker. Skall genast ladda ner, verkar ju vara en bra sida för övrigt.

Ett annat sätt att åstadkomma enkla ramar är att gå in på image/canvas size o sedan göra själva "arbetsytan" större än bilden..
sedan kan man välja glada färger till sin lilla ram, förslagsvis tok-lila, som för övrigt passar till alla bilder...

L-G

Tack L-G, här ser man vad mycket glädje man har av en bra sida med hjälpsamma medlemmar! Hoppas jag kan bidraga med ett svar någon gång i framtiden...
Nu har jag då minst tre olika idéer om ramar.

ANNONS