Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rama in canvas?

Produkter
(logga in för att koppla)

korthoga

Avslutat medlemskap
Har hittat en tavla på internet som jag väldigt gärna vill ha. Saken är den att konstnären inte säljer litografier utan enbart ihoprullade canvastavlor. Då jag väldigt gärna vill ha bilden inramad undrar jag om någon har gjort det förr? Ramat in canvasduk? Skulle det se konstigt ut? Är det så enkelt som jag tror det är? Rulla ut duken på en tunn gigantisk plywoodkskiva och sen häftklamra fast den? :)

Tavlan är 120 cm bred och 100 cm hög. Jag skulle vilja rama in den med passepartout.
Både ram och passepartout är svårt att finna i de storlekarna. Tänkte att passepartouten skulle vara 20cm på var sida så 160cm bred samt 140cm hög ska passepartout och ram vara.

Någon som vet var och hur? Är redo att lägga en tusenlapp eller två för att få det gjort.

Har hittat en tavla på internet som jag väldigt gärna vill ha. Saken är den att konstnären inte säljer litografier utan enbart ihoprullade canvastavlor. Då jag väldigt gärna vill ha bilden inramad undrar jag om någon har gjort det förr? Ramat in canvasduk? Skulle det se konstigt ut? Är det så enkelt som jag tror det är? Rulla ut duken på en tunn gigantisk plywoodkskiva och sen häftklamra fast den? :)

Tavlan är 120 cm bred och 100 cm hög. Jag skulle vilja rama in den med passepartout.
Både ram och passepartout är svårt att finna i de storlekarna. Tänkte att passepartouten skulle vara 20cm på var sida så 160cm bred samt 140cm hög ska passepartout och ram vara.

Någon som vet var och hur? Är redo att lägga en tusenlapp eller två för att få det gjort.

Du skaffar först och främst kilramar som du har bakom canvasduken, som du häftar fast.
Sen kan du börja tänka på att skaffa ytterramar till bilden, om så behövs.

Canvasdukar har, vad jag vet, aldrig passepartout, iaf de som jag målat har jag aldrig använt sånt på och inte heller fick jag lära mig något om att använda sådant när jag gick på Estetiska Bild & Form-linjen i gymnasiet.
Men om du insisterar med detta så kommer det kosta mer än 2 tusen, bara det, plus ram.

Ett alternativ är att du bygger din egen ram av lister, tak eller golvlister. Det finns mycket snygga sånna. Och så köper du en playwoodskiva som du sa och gör det själv. Passepartout är lite klurigare att göra själv tror jag. Kolla med en ramverkstad vad dom ska ha för att fixa en sån.
Sen går du till glasmästaren och ber dom skära ut en passande glasskiva, om du nu vill ha glas framför.
Jag ska göra en egen ram på det viset, har bara inte hunnit än.

Lycka till :)

Jag skulle inte bli förvånad om en kilram är billigare än en plyfaskiva. Du köper kilramsdelarna i lämpligt mått och slår ihop dem och kontrollerar att den är rätvinklig innan du börjar fästa duken.

Lägg ut duken uppochner, ramen ovanpå, och börja fästa en klammer mitt på ena långsidan. Fäst sedan med en klammer mittemot. Gå tillbaka till sida ett och sätt en klammer på ömsom sida första klammern, tillbaka till sida två och två klammer där. Fortsätt fram och tillbaka tills du har kanske 10cm kvar till hörnen. Tänk på att inte spänna alltför hårt så att ramen blir kuddformad, alternativt sätt ett par stödribbor innuti kilramen så att dessa inte kan bågna innåt. Kilarna kan du eventellt använda för att spänna ut ramen efter montering. Jag har ramat en del utskrifter jag gjort på detta sätt men aldrig använt de medföljande kilarna.

Börja då med kortsidorna på samma sätt som långsidorna. Det knepiga är hörnen där du får använda en tunn smörkniv eller annat ickeskärande men tunnt blad för att falsa ner hörnen så att vecken det blir så tunna som möjligt.

En passpartpou i den storleken till en canvastavla måste vara stabil, ingen vanlig papphistoria, om bilden skall sitta fäst i den. Vanligast är nog att ramen har en inbyggd passpartou om man vill ha en sådan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto