Annons

Ram till canvas?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag skall nu göra min första canvastavla och undrar om man bör rama in den eller inte?
Hur har ni gjort? Visa gärna bilder av era canvastavlor.

*puff*

Vill också se lite exempel! Har tänkt göra ett svartvitt porträtt i ca 60x90cm och är nyfiken på canvas, men vill samtidigt ha en svart träram runt bilden. Är detta förenligt, eller hur skall man tänka kring montering/canvas?

Är det verkligen ingen som har gjort någon canvas på fotosidan?

Ta fram eran kamera och ta en bild! Jag behöver hjälp nu, annars blir det att chansa och hoppas det blir bra :(

Canvas... det är så vackert när det träffar rätt.

Personligen tycker ja inte det passar så bra till svartvitt. Canvas tycker jag trivs allra bäst med tunga, murriga färger.

Ramen tycker jag också förtjänar tyngd. Det blir mer som en målning.

Tycker inte en slimmad svart emkel ram känns rätt. Det blir för modern känsla.

Jag har aldrig gjort sådana själv men jag har sett flertalet hos porträttfotografer.

Har "nästan" beställt en ram till min canvas

Beställde själv min första canvas förstoring från ProFormat av min bild = http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/706158.htm?set=lp
I storleken, 80x61 cm (ungefär och utan min svarta ram).
Var inne hos en rammakare och denna info fick jag för att ramen skulle lyfta fram bilden bra.
¤ Inget glas.
¤ Canvas limmas på ett tjockt syrafritt papper (ca 5mm tjockt).
¤ Sedan väljer jag en "klassisk" ram (fet) i ek (fannér) och men en passpatue.

Detta tror jag kommer bli bra.
/Johnny

Hej!
Jag har testat göra en Canvas 45x30cm på Crimson, blev riktigt snyggt. Har inte hunnit rama ännu men har beslutat införskaffa kilram (klämram). Finns att köpa på bl.a Kreatima i cm-mått. Canvasduken spänns upp runt (över) ramen så att bilden ev kan fortsätta på gavlarna. Blev inspirerad av Janne Arleklint som visade upp canvasbilder monterade på detta sätt på sin utställning, Nature Art i gamla stan, Stockholm.
Bilden jag skrev ut "Skogens ljus" Hittar du på http://www.fotosidan.se/pools/view/94/839163.htm
men då förstås utan den svartvita ramen. Janne kanske kan bidra med en bild, du når honom på
http://www.arleklintphotography.se/

Mvh/Peter

Snor tråden lite....
Jag har en stooor affisch (100*150cm) som jag vill sätta upp på en stor skiva på väggen.

Har kollat runt på kapa- och forex-skivor, men det blir så förbenat dyrt, så jag funderade på att köpa något från Beijers.

Jag vill att skivan ska vara (eller kunna bli) svart, så att jag kan ha typ 5cm "ram" runt affischen. Och så bör det inte vara för svårt att klistra på affischen så att det blir schysst.

Någon som har några tips om materialval (kolla länken) eller något annat?

Tackar tackar // erik

Tusen tack för all information. Det får bli ram till min canvas iaf, tavlorna ser grymt snygga ut med en träram. Tycker motivet framhävs ordentligt.

Jonathan Johansson:
Hur är dina tavlor inramade? Limmade på papper +träram eller kilram +träram?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar