Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAM kompatiblitet

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
hejsan, har en liten fråga, jag hade tänkt att köpa till lite extra ram... har 2x 256 mb nu. tänkte uppgradera till 1gb alltså tänkte jag köpa ett 512... nu undrar jag en sak, är det risk att inte de ram med typ 400hz fungerar? det jag har just nu är 256mb pc3200 och på 200hz... det jag tänkte köpa heter DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS2.5, KVR
alltså är det samma pc3200 att det jobbar med 3,2 gbit/s om jag har förstått rätt... men sedan så är det ju 400hz spelar det nån roll? kanske ska tilllägga att jag har DDR och inte sdram... nån som vet? sedan har jag hört att vissa minnen av olika tillvärkare inte fugnerar ihop, stämmer det?
 
Visst är det så att det kan bli problem om man blandar minnen från olika tillverkare i burken. Det går inte riktigt att svara på om det blir problem eller ej. Kolla upp mer information om ditt moderkort, på tillverkarens hemsida tex. där kan du se vilken typ av minnen det stödjer och vilka hastigheter.
Dessutom så blir det så att om du sätter i 2st. nya minnesstickor av en annan "hastighet" så blir det så att de endast kan köras i den andra slöare minnessortens hastighet.
Såg precis att du bara skulle köpa 1 sticka, blir lite fundersam här eftersom du nämner att det ändå är DDR. Då brukar man ju ofast ha en sticka/minneskanal för att nyttja DDR. Annars blir det bara vanlig hastighet.
Om så är fallet så borde du istället köpa 2 stickor för att nyttja detta på bästa sätt.

För om du har 4 minnesplatser och dina nuvarande minnen sitter en i varje kanal, de är alltså separerade de två kanalerna. Det är två minnesplatser, sen ett litet mellanrum och sen de andra två.

Vore nästan enklast om du skrev in vad ditt moderkort heter så man kan kolla upp det lite bättre.
 
alla Pc3200 minnes har samma frekvens, eller är gjorda för samma frekvens. Dvs 200mhz. Men eftersom det är DDR ram vi pratarar om så räknar man 200x2. orkar inte förklara mer ingående. Dina minne har samma frekvens som det nya du köpt. Det går även att blanda snabbare minnen med saktare minnen utan problem, dock så är det onödigt eftersom alla minnen måste köras i samma frekvens , darför kommer de snabbare minnena köras i samma frekvens som de mindre snabba.

tex jag har 2st pc2700 minnen i min bruk ++ ett 3200.< men alla tre körs som pc 2700 dvs i 166(333)MHZ.

Hoppas detta bringar lite klarhet i dina funderingar. //MVH Vitali
 
Kpl skrev:
Visst är det så att det kan bli problem om man blandar minnen från olika tillverkare i burken. Det går inte riktigt att svara på om det blir problem eller ej. Kolla upp mer information om ditt moderkort, på tillverkarens hemsida tex. där kan du se vilken typ av minnen det stödjer och vilka hastigheter.
Dessutom så blir det så att om du sätter i 2st. nya minnesstickor av en annan "hastighet" så blir det så att de endast kan köras i den andra slöare minnessortens hastighet.
Såg precis att du bara skulle köpa 1 sticka, blir lite fundersam här eftersom du nämner att det ändå är DDR. Då brukar man ju ofast ha en sticka/minneskanal för att nyttja DDR. Annars blir det bara vanlig hastighet.
Om så är fallet så borde du istället köpa 2 stickor för att nyttja detta på bästa sätt.

För om du har 4 minnesplatser och dina nuvarande minnen sitter en i varje kanal, de är alltså separerade de två kanalerna. Det är två minnesplatser, sen ett litet mellanrum och sen de andra två.

Vore nästan enklast om du skrev in vad ditt moderkort heter så man kan kolla upp det lite bättre.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. DDR minnes kör endast som DDR på ett moderkort som stöder DDR och inget annat. Dom körs inte som vanliga SDram.

Det jag tror att du tänker på är om det är Dual Channel moderkort. Då måste man har ett jämnt antal minnen för att det ska fungera om jag inte minns fel. Isf har moderkort antagligen en Nforce krets. Som sagt om jag visste vilket moderkort det var fråga om kunde jag kolla upp det mer nogrant. Men detta är inget som påverkar själva frekvensen på minnena.
 
Da´Russian Stallion skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. DDR minnes kör endast som DDR på ett moderkort som stöder DDR och inget annat. Dom körs inte som vanliga SDram.

Det jag tror att du tänker på är om det är Dual Channel moderkort. Då måste man har ett jämnt antal minnen för att det ska fungera om jag inte minns fel. Isf har moderkort antagligen en Nforce krets. Som sagt om jag visste vilket moderkort det var fråga om kunde jag kolla upp det mer nogrant. Men detta är inget som påverkar själva frekvensen på minnena.

Var precis det jag syftade på men förklarade mig på ett rätt krasst sätt. Tack för att du påpekade det.
Men som sagt, det enklaste vore om han skrev vad han har för moderkort så att man väldigt enkelt kan kolla upp det lite mer. :)
 
nu har jag ett stort problem, det är jag med RAM frågan alltså... den datorn jag har är en hyr dator, har inte byggt den själv eller köpt den i affär, tyvär... men jag hittar inte i specifikationerna vad moderkortet heter... men precis som Patrik säger så är det 4 platser och minnena sitter i varannan... kan man inte använda de då menar du? det där med att man måste ha jämt antal då? en nforce krets... hur kan jag kolla vad mitt moderkort heter? finns det något program eller kan jag kolla på kortet?

Jag kom på att jag kunde ju kolla i Everest (program) vad moderkortet heter men det står okänd... däremot så står det på "Minnesbussegenskaper" "Dual DDR Sdram" Jag fattar inte mycket alltså, både Sdram och DDR? aja, men jag kollade i något program som heter "CPU-Z" att det är busstyp DDR eller minnestyp DDr kommer inte ihåg vilket. usch vilken djungel det här är... hoppas någon kan hjälpa mig något :)
 
Köp två moduler DDR minne pc3200 så drar du nytta av dual-channeltekniken, dvs att minnena sitter i par. Många moderkort idag som har 4 minnesplatser är minnesplatserna färgarde i två olika färger, typ två blå och två lila. Då är det meningen att man ska sätta två moduler av samma sort i dom lila och två minnen av samma sort (behöver inte vara samma som i dom lila) i den blå. Men jag kan med 99% chans säga att det kommer funka om du köper en modul också. Jag kör så i min och det funkar fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.