Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rallyfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Elken

Avslutat medlemskap
Hej!

Har under helgen fotat lite rally då min bror är kartläsare och jag gillar att fota men är nybörjare.

Jag använder en 40D och hade lånat en 70-200 F4L för tillfället.

Jag körde mest runt 100-150mm

Jag vet att man då skulle rekommendera ca 1/125 i slutare men jag tycker jag får mycket skakoskärpa då.

Jag resonerade som så att jag ville hålla slutartiden på max 1/400 för att inte bränna en massa pilder p.g.a. oskärpa och ville köra på bländare ca 10 för att få stort skärpedjup vilket resulterade i att jag fick köra på ISO800 för att få till exponeringarna.

Med facit i hand skulle jag nog kört lite större bländare och max ISO400 p.g.a det blev lite för mycket brus för min smak och kanske gått ner på 1/250 men det var ju första gången så...

Ni som fotar rally, hur går ni tillväga?

Jag undrar också om man kan underexponera ett steg och dra upp exponeringen i datorn eller blir det fel? Det börjar ju skymma så attans fort nu på vintern så när ljuset börjar tryta lär man börja underexponera om man ska behålla samma inställningar...

Tack på förhand...

Mvh
Thomas
 
Det beror helt på hur man vill skapa bilden. Har man tex en rallybil som kommer på en raksträcka så är det kanske inte så spännande å frysa en sådan bild, men skulle däremot bilen komma på fullt ställ genom en kurva så gruset sprutar så kan det däremot vara väldigt fräckt att frysa ögonblicket.

Tänk på att försöka variera dig så mycket som möjligt, alltså en kombination av både frysta bilder och panoreringar.

Ska man prata teknik så kan ju en fryst bild vara allt från 1/500 till 1/1000 sek beroende på ljus etc. Panorering från 1/50 till 1/200 berorende på hastighet, brännvidd etc.

Jag använder gärna långt tele (även om det ibland kan vara svårt när man är i skogen). Detta för att isolera bilen från bakrunden. Givetvis kan det likaväl vara kul med en ultravidvinkel i kombination med panorering. Som sagt, variation är det bästa!

Kika gärna min hemsida om du vill titta på lite rallybilder http://www.d-nilsson.se
 
Jag har inte så mycket erfarenhet av just rally men jag har fotograferat rodaracing en hel del. Jag tror ändå det finns en hel del gemensamma "problem" som måste hanteras. Det är som du säger att 1/125-del räcker inte för ett använda ett tele på ett rörligt objekt så vida man inte är omänskligt duktig på att panorera. Dessutom hinner bilens olika delar röra sig olika mycket under denna tiden så att vissa delar av bilen kan vara skarpa medan andra inte är det. Sånt vill jag oftast undvika. Det blir många bilder man får kassera. Själv kör jag aldrig med seriebildtagning i ett sådant här läge.

Jag hade i ditt fall sett till att ligga över 1/320-del på bländare 4 och högst ISO400. Jag tror att skärpdedjupet är tillräckligt med tanke på vilket avstånd som jag misstänker du fotar på. Slutartiden beror ju på om bilen kör fort (raksträcka) eller "långsamt" (hårnål). Men detta ställer höga krav på att man är duktig på att panorera.

..ja, det här var min kommentar.
 
... jag fick köra på ISO800 för att få till exponeringarna.

Med facit i hand skulle jag nog kört lite större bländare och max ISO400 p.g.a det blev lite för mycket brus för min smak...
Får du till bilder med den grad av "action" som det kan vara i rally lär ingen, utom möjligen du själv då, tänka på om det finns lite brus eller ej i bilden.
 
Allt är en fråga om hur du vill skapa bilden, men;

Varför så enormt liten bländare som f10? Inte konstigt att dina bilder blev gryniga. Bländare f2,8 ger ganska kort skärpedjup, men bländar du ner till runt f4-f6 så har du mer än tillräckligt skärpedjup för rally för "normala bilder"...

Om jag skulle fota rally hade jag nog utgått från en slutarprioritet på runt 1/200 och nedåt beroendet på vilket avstånd du står från bilarna. ISO beroende på ljusförhållanden men i dagsljus kan ISO 400 vara lagom. Man märker ljusförhållanderna när man väl är på plats.

På min D300 kör jag väldigt ofta med auto-iso funktionen på manuella inställningar. Då har jag kontroll över både slutare och bländare och kameran styr ISO för korrekt exponering. Perfekt.
 
Tackar för alla synpunkter!

Bländare 8-11 trodde jag skulle vara perfekt för att fota en rallybil för att få tillräckligt skärpedjup men tydligen hade jag fel. Hade jag bländat ner ett steg till 5,6-8 så hade jag kunnat kört på ISO400 vilket känns som jag skulle blivit mer nöjd med...

Nåja, nu har jag mer kött på benen inför nästa rally.

Återigen, tackar!

Jag postar i denna tråd igen efter nästa försök.

Mvh
Thomas
 
Fotade lite rally igår och hade lite problem med skärpan. Vissa blev bra och många blev oskarpa. Ser nu att på de bilderna jag tog är det också väldigt låg bländare på. runt 3.2 var vanligast. Använde slutarprio med en hastighet på ca 1/620, ISO 500. Kanske använde för lågt ISO tal?
Använder en D200 tillsammans med en 70-200 f/2.8.

Fokuseringen körde jag med kontinuerlig och ibland provade jag med vanlig auto. Kanske bättre att köra manuellt och planera bilden mer? Damma av när man ser bilden i fokus eller hur gör ni?
 
F/4-F/5.6 kör jag oftaste med då jag vill ha brus"fria" bilder så man kan hålla ISO 100 och ändå få godtagbara bilder - i en mörk rally skog fungerar det självklart inte alltid och som någn skrev - viktigt att variaera om man få fram något roligt.

Ett set med banfoto ifrån gångna helgen. Det medges att bilderna är täligen lika, men det är av andra orsaker - men dessa är mellan 70 och 200 mm brännvidd, f/4 till f/6.3 och ISO mellan 100 och 200 beroende på hur ljust det var i det ständiga duggregnet.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157618665779906/

AF fungerar perfekt med EOS 40D och 70-200 f/4 när man kör AI servo - misstagen är mina och inte kamera/optiken som är väldigt träffsäker tillsammans på så pass enkla mål som rallycrossbilar.
 
F/4-F/5.6 kör jag oftaste med då jag vill ha brus"fria" bilder så man kan hålla ISO 100 och ändå få godtagbara bilder - i en mörk rally skog fungerar det självklart inte alltid och som någn skrev - viktigt att variaera om man få fram något roligt.

Ett set med banfoto ifrån gångna helgen. Det medges att bilderna är täligen lika, men det är av andra orsaker - men dessa är mellan 70 och 200 mm brännvidd, f/4 till f/6.3 och ISO mellan 100 och 200 beroende på hur ljust det var i det ständiga duggregnet.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157618665779906/

AF fungerar perfekt med EOS 40D och 70-200 f/4 när man kör AI servo - misstagen är mina och inte kamera/optiken som är väldigt träffsäker tillsammans på så pass enkla mål som rallycrossbilar.

Kör du i bländarläget när du fotar?

Känns nästan säkrast att köra manuella inställningar.
Vilket fokuseringsläge kör du med?

Här är ett exempel som blev ok. Den är tyvärr sönderslice'ad på FB :)
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphoto...8_84593705487_639600487_1903799_3350032_n.jpg
 
Senast ändrad:
När jag fotografera motorsport (vilket jag gör ofta, mest rally faktiskt) så brukar jag köra mellan F2.8 ocf F4...oftast F2.8 eftersom jag gillar korta skärpedjup:)
Ett annat tips är att använda AI Fokus (tycker det fungerar bättre än AI servo, men det är väll en smaksak antar jag) samt underexponera 1/3-2/3 steg (beror såklart på väderförhållande men det lär du dig snabbt). ISO ligger allt mellan 100-800 också beroende på väder.

Kör 40d+70-200/2.8

Lite bilder från SSR i Ljungby!

F2.8 ISO100 1/1000 200mm
http://img194.imageshack.us/my.php?image=img3765.jpg

F2.8 ISO500 1/500 200mm
http://img30.imageshack.us/my.php?image=img3845q.jpg
 
Kör du i bländarläget när du fotar?

Känns nästan säkrast att köra manuella inställningar.
Vilket fokuseringsläge kör du med?

Här är ett exempel som blev ok. Den är tyvärr sönderslice'ad på FB :)
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphoto...8_84593705487_639600487_1903799_3350032_n.jpg

Ja, och väljer bländare samt ISO beroende på bakgrund, och om solen kommer eller går. Nackdelen med att göra så är att man måste hålla koll hela tiden på slutartiderna för att se om man behöver justera ISO eller bländare. Exponeringen brukar vara rätt trygg på just (smutsiga) bilar då de är bra mål för utsnittsljusmätaren och den träffar väldigt ofta rätt - iaf regniga molniga dagar - soliga dagar får man vara mer uppmärksam och kanske överväga att köra M och lita på histogram istället.

Rena blanka bilar är värre, men det är sällan fallet med de bilar jag tar bilder på... Folkrace, rally och rally cross är sällan rena saker :)
 
När jag fotografera motorsport (vilket jag gör ofta, mest rally faktiskt) så brukar jag köra mellan F2.8 ocf F4...oftast F2.8 eftersom jag gillar korta skärpedjup:)
Ett annat tips är att använda AI Fokus (tycker det fungerar bättre än AI servo, men det är väll en smaksak antar jag) samt underexponera 1/3-2/3 steg (beror såklart på väderförhållande men det lär du dig snabbt). ISO ligger allt mellan 100-800 också beroende på väder.

Kör 40d+70-200/2.8

Lite bilder från SSR i Ljungby!

F2.8 ISO100 1/1000 200mm
http://img194.imageshack.us/my.php?image=img3765.jpg

F2.8 ISO500 1/500 200mm
http://img30.imageshack.us/my.php?image=img3845q.jpg

Ok, men då ska det inte vara någon fara att fota med en bländare på runt 3. Jag trodde att problemet var att skärpedjupet inte räckte fram då... Vad menar du med AI fokus? Ska man välja att den fokuserar precis innan man dammar av bilden eller planera vart fokus ska hamna, hur kör ni?
 
Vilka korta slutartider alla tycks använda? Står man bara på lite håll är det inga problem att panorera. Här är en gammal rallybild (inget märkvärdig på något sätt men det går iaf :) ) tagen på 1/100s och f/11 (Spelar mindre roll eftersom skärpedjupet är irrelevant vid en panorering).
 

Bilagor

  • IMG_2377.JPG
    IMG_2377.JPG
    60.1 KB · Visningar: 539
Vilka korta slutartider alla tycks använda? Står man bara på lite håll är det inga problem att panorera. Här är en gammal rallybild (inget märkvärdig på något sätt men det går iaf :) ) tagen på 1/100s och f/11 (Spelar mindre roll eftersom skärpedjupet är irrelevant vid en panorering).

Panorerar du handhållet?

I vissa lägen är det snyggare att frysa. Raksträckor kan det vara snyggt med panorering tycker jag.
 
Panorerar du handhållet?

I vissa lägen är det snyggare att frysa. Raksträckor kan det vara snyggt med panorering tycker jag.

Ja detta är panorerat handhållet. Jag håller med om att rally inte är lika beroende av längre slutartider, grussprut och annat ger endå fartkänsla i många lägen.
 
Ok, men då ska det inte vara någon fara att fota med en bländare på runt 3. Jag trodde att problemet var att skärpedjupet inte räckte fram då... Vad menar du med AI fokus? Ska man välja att den fokuserar precis innan man dammar av bilden eller planera vart fokus ska hamna, hur kör ni?

Jag kör i princip alltid med mittpunkten. Med AI Focus och AI Servo så följer fokus objektet medans det rör sig, kör du One Shot så är risken stor att bilen har hunnit flytta sig ur skärpeplanet innan du tagit bilen eftersom att One Shot låser fokus.

Angående panoreringar vid rallyfoto så är jag ingen större fan, vid banracing panorer jag däremot nästan alltid. Tycker det är svårt att få till cleana panoreringar ute i skogen pga av växtligheten:)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar