Annons

Radiostyra Minolta/Sonyblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Vevo

Aktiv medlem
En del av er kanske vet att jag för en längre tid sedan funderade på hur jag ska få mina gamla Minolta 5400HS att fungera trådlöst med en digital kamera utan att det ska kosta en hel förmögenhet. Jag har under en längre tid kört med 5600HS[D] och Sigma EF-500 DG SUPER i Wireless mode och det har funkat bra i de flesta situationer. I vissa fall utomhus så har jag kört med studioblixtar och radiosynk pga att det inte riktigt funkat med pop-up blixtens räckvidd i stark sol när man kör trådlöst. Jag tycker att det är rätt skönt (för ryggen framförallt) att köra med Hotshoe-blixtar trådlöst. Nu har jag insett mitt behov av radiotriggning av blixtarna och kollat runt lite. Det resulterade i att jag numer kan använda mina gamla (och mycket bra) Minolta 5400HS. Idag kör jag med 2st Minolta 5400HS och 2st Minolta 5600HS[D]. För att få det snyggt och praktiskt så löste jag mitt problem på följande sätt.

2 stycken kablar
4 st off camera blixtskor
4 stycken 3,5mm miniatyrpropp
Ett set Elinchrom Skyport Universal Radiosynkset
3 stycken Elinchrom Skyport Universal Reciever (mottagare)

Klipp av kabeln på mitten och löd på en minipropp på den avklippta änden (röd och oisolerad) och du får två stycken synkkablar. (2 stycken FA-MC1AM kablar = 4 synkablar.)


Jag hade sedan innan en del utrustning men här är fler länkar för att bygga på ett portabelt system.
Softbox
Portabelt studioset för hot shoe-blixt (paraply)
Blixtadapter (för Minolta & Sony) till kameran för att fästa sändaren i blixtskon.

Mitt liv är nu mycket enklare och kostnaden per blixt var inte så dyr. Jag var länge inne på Pocket Wizard men de är både stora och dyra. Nu kan kreativiteten flöda utan att man begränsas av väggar och sol ;0)

Jag har förstås både färgfilter, olika paraplyer och softboxar och det en del DIY som fungerar ypperligt.
Nu kan jag använda vilka blixtar som helst oavsett märke, så länge det har synkuttag eller slavar. (om man ställer den inom räckvidd)

Se även denna forumtråd


Ett tillägg: Att köra så här är detsamma som att jobba med studioblixtar dvs. helt manuellt. TTL funkar inte med radiostyrning, för att köra TTL får man köra Sony/Minolta pop-up wireless.

Happy shooting

mvh/Ove
 

Bilagor

  • DSC00102.jpg
    DSC00102.jpg
    20 KB · Visningar: 337
  • DSC00103.jpg
    DSC00103.jpg
    15.3 KB · Visningar: 334
  • DSC00104.jpg
    DSC00104.jpg
    18.6 KB · Visningar: 333
  • DSC00106.jpg
    DSC00106.jpg
    28.9 KB · Visningar: 328
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.