Annons

Radiosändare till blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Har precis fått hem radiosändaren och fyra mottagare av märket Trust PT-04TM II. (Ser ut att vara identisk med Phottix). Har provat den lite med en blixt. En negativ sak jag märkte direkt var att synkningen varierade, från gång till gång - på samma tider! Det blev mörka luddiga partier i bildens nederkant. Då coh då. Även på 1/8s ! Men så kom jag på att jag hade kameran inställd på andra ridån, det borde väl inte spela någon roll egentligen, men jag ändrade till vanligt blixtläge. Satte i nya batterier i blixten. Det blev bättre. 1/125s och långsammare verkar gå bra nu. 1/160s funkar ibland. 1/200s hinner aldrig synka, halva bilden blir svart. Var det bakre ridån som ställde till det? Finns det något mer att göra för att få perfekt synk varje gång? TTL eller Manuell blixt på kameran verkar inte spela någon roll.

Bilagor

• trigger.jpeg
    trigger.jpeg
    1.8 KB · Visningar: 427
Har precis fått hem radiosändaren och fyra mottagare av märket Trust PT-04TM II. (Ser ut att vara identisk med Phottix). Har provat den lite med en blixt. En negativ sak jag märkte direkt var att synkningen varierade, från gång till gång - på samma tider! Det blev mörka luddiga partier i bildens nederkant. Då coh då. Även på 1/8s ! Men så kom jag på att jag hade kameran inställd på andra ridån, det borde väl inte spela någon roll egentligen, men jag ändrade till vanligt blixtläge. Satte i nya batterier i blixten. Det blev bättre. 1/125s och långsammare verkar gå bra nu. 1/160s funkar ibland. 1/200s hinner aldrig synka, halva bilden blir svart. Var det bakre ridån som ställde till det? Finns det något mer att göra för att få perfekt synk varje gång? TTL eller Manuell blixt på kameran verkar inte spela någon roll.

Först och främst byt batterier! De medlevererade batterierna kan vara "gamla" även om varan är "ny", för dig i allafall. Så byt till nya friska batterier. Ställ sedan kameran i M-läget och välj 1/200s som slutartid det är nog det snabbaste u kan köra med dessa billiga radiosändare. Dyrare alternativ klarar 1/250s med nya batterier, men det kostar då alltså 10gånger mer.

Man kan få trevliga effekter med bilxt på andra ridån om man mingelfotar på disco eller restauranger. Det gäller dock att ha låååång slutartid då och i det fallet borde din radiosändare/mottagare inte vara till något hinder ens med dåliga batterier.

Med en "dum" radiosändare som denna så har du helt rätt i att TTL/Manuell inte spelar någon roll, eftersom sådana här sändare bara överför en synk-trigg.

Jag säger som föregående talare, se till att du har fräscha batterier i sändare/mottagare.

Tänk också på att eftersom sånda här (skall) ligga på öppna frekvenser så kan de bli påverkade av sändare till billarm/belysningar/garagedörrar/etc/etc.

Dyrare alternativ klarar 1/250s med nya batterier, men det kostar då alltså 10gånger mer.

Nja, jag skulle snarare säga att du får 1/8000 för sju gånger mer. (PocketWizard MiniTT1/FlexTT5 klockar in på cirka 3500 för två enheter och kan göra remarkabla saker).

Men ja, jag håller helt med om att det blir betydligt dyrare ;)

Ja , ni har rätt. Sändarens batteri kan vara halvkass, ska skaffa ett nytt.
Sätter jag min TTL blixt i blixtskon går det inte att ställa in snabbare tider än 1/200s. Med denna sändare i blixtskon KAN jag ställa vilka tider jag vill (men det synkar bara upp till runt 160/s).
Frågan är om de dyrare radiosändarna verkligen kan synka på de snabba tider ni nämner - när kameran har 1/200s som snabbaste synktid ?

Frågan är om de dyrare radiosändarna verkligen kan synka på de snabba tider ni nämner - när kameran har 1/200s som snabbaste synktid ?

Ja, det kan de, eftersom de pratar "på rätt sätt" med blixten så kan man använda det som på Nikonspråk kallas Auto-FP (och som på canonspråk kallas något annat).

Detta ger dig möjlighet att synka på egentligen vilka hastigheter som helst eftersom blixtarna "pulsar" ut massor av svagare blixtar. Man tappar naturligtvis uteffekt på detta dock.

Men det förutsätter: Dyra radiolänkar och blixtar som är 100% kompatibla med kamerasystemet.

(TT1/TT5 har ju ännu en paradgren: Hypersync, vilket innebär att den kan trimmas att avfyra blixten några mikrosekunder för tidigt för att uppnå maximal effekt på blixten när slutaren börjar röra sig).

Den som använder Canon (där heter det förresten High Speed Sync - aningen mindre kryptiskt) ska vara medveten om att PocketWizard Flex TT5 har en förmåga att få blixten att gå sönder, när de används tillsammans med Canons 580 EX II. PocketWizard påstår att det är Canons fel, vilket det mycket väl kan vara, men det är ju en klen tröst när blixten brunnit upp.

Å andra sidan har ju SB-900 rykte om sig att självantända, så...

Ruskigt dålig kvalitet på de här grejerna, ett kretskort som ligger i en liten plastlåda, några trådar, och några lödningar, that's it - men det enda jag begär är att de ska trigga när jag trycker på avtryckaren. Nu har jag testat och satt i batterier i alla fyra mottagarna. En funkade inte, men tog man av batterilocket funkade den.....Locket tryckte mot batteriet så det kom ur läge på något vis - fick tejpa några varv eltejp på batteriet så den inte kunde flytta sig. Sedan funkade den. En annan verkade trigga som den skulle (lampan blinkade till) men den fyrade inte av blixten. En tredje gick inte att stänga av - den triggade fast den var avstängd. Suck, det här kommer bli frustrerande

Upptäckte nu att den mottagaren där kontrolldioden blinkar till både när den är på & avslagen - den mottagaren utlöser inte blixten. Någon form av kortslutning troligen... De övriga tre går bra...än så länge.

Vad har ditt kamerahus för angiven kortaste blixtsynktid?

Man får nog vad man betalar för...

Pixel Knight TR-331 / TR-332 för Nikon/Canon är ett billigare alternativ till Pocket Wizards nya.
Finns till bra pris på Ebay.

Radiobaserad, inbyggd blixtsko, stöder fjärrstyrning från kamerahuset, high speed sync samt TTL av senaste snitt.

Cactus V4 är ett annat alternativ. Ingen intelligens men funkar mycket bra.
Radiobaserad, maxsynk 1/250 (beroende på kamerahus), inbyggd blixtsko. Standardbatterier.

D5000 har 1/200s synk. Pixel knight verkar vara lite mer pålitlig. Cactus V4 ser ut att vara nästan identisk med den jag har. Nej, man får nog vad man betalar för.

Ruskigt dålig kvalitet på de här grejerna, ett kretskort som ligger i en liten plastlåda, några trådar, och några lödningar, that's it - men det enda jag begär är att de ska trigga när jag trycker på avtryckaren. Nu har jag testat och satt i batterier i alla fyra mottagarna. En funkade inte, men tog man av batterilocket funkade den.....Locket tryckte mot batteriet så det kom ur läge på något vis - fick tejpa några varv eltejp på batteriet så den inte kunde flytta sig. Sedan funkade den. En annan verkade trigga som den skulle (lampan blinkade till) men den fyrade inte av blixten. En tredje gick inte att stänga av - den triggade fast den var avstängd. Suck, det här kommer bli frustrerande

Skicka tillbaka så att du får ett set fungerande. Ibland har jag bara tagit kontakt med säljaren/företaget och berättat hur det ligger till, på studs har dom sänt nya grejor bara för att inte få dålig cred från sina kunder. 100% satisfaction är viktigt för mig när jag kollar säljare på ebay.

Jag har haft Cactus v4 på olika hus ett bra tag nu. Funkar mkt bra och gör det den ska. Pålitliga grejer.

D5000 har 1/200s synk. Pixel knight verkar vara lite mer pålitlig. Cactus V4 ser ut att vara nästan identisk med den jag har. Nej, man får nog vad man betalar för.

Den som använder Canon (där heter det förresten High Speed Sync - aningen mindre kryptiskt) ska vara medveten om att PocketWizard Flex TT5 har en förmåga att få blixten att gå sönder, när de används tillsammans med Canons 580 EX II. PocketWizard påstår att det är Canons fel, vilket det mycket väl kan vara, men det är ju en klen tröst när blixten brunnit upp.

Å andra sidan har ju SB-900 rykte om sig att självantända, så...

Tack för tipset Anders. Jag hade inte sett detta med TT5/580EXII tidigare.
Min uppsättning fungerar lyckligtvis bra.
...än så länge ;-)

Pixel Knight TR-331 / TR-332 för Nikon/Canon är ett billigare alternativ till Pocket Wizards nya.
Finns till bra pris på Ebay.

Radiobaserad, inbyggd blixtsko, stöder fjärrstyrning från kamerahuset, high speed sync samt TTL av senaste snitt.

Njaeee... du kan köra ttl. Till blixten som sitter på sändaren på kamerahuset. Du får INTE någon TTL eller andra finesser på fjärrblixtarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar