Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiosändare med TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har i dagslägen Phottix PT-04 som radiosändare, funkar kanon inomhus men utomhus är det betydligt sämre med prestandan. Verkar vara mest tur om blixten utlöses eller inte.

Om man ändå skall köpa nytt så känns det som TTL vore nice, skiter i automatiken men skulle vilja har fast-sync då jag fotar mkt sport.

Vilken modell av pocketwizards är det egentligen man skall ha och hur billigt kommer man undan? Känns som det finns massor av varianter, skulle mkt väl tänka mig att köpa kopior om de presterar hyffsat.

Prestankrav är att blixten utlöses i 9 fall av 10. Avstånd mellan kamera och blixt överstiger inte 30 meter men jag vill kunna ha blixten både bakom/framför/vid sidan av. Betalar ogärna över 4000 för två mottagare och en sändare, allra helst så lite som möjligt.

Jag har själv tittat runt lite med likartade förutsättningar.

PocketWizard finns till hyfsat pris på cameranu.nl €199
http://www.cameranu.nl/artikel/41233/PocketWizard_FlexTT5_Transceiver_Canon.html
(dock inte i lager just nu såg jag...)

Jag hittade en likartad OEM variant på DealExtreme
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35891
har dock ingen koll på hur bra dessa är. Customer reviews ser visserligen bra ut på sidan. Säljes endast i förpackning med sändare och mottagare för ca $150

Lite är det nog så att du får vad du betalar för men skulle du ändå ta steget till PW Flex + Mini TTL så får du en underbar och driftsäker styrning av blixtarna. Kompletterar du desutom med PW:s AC3, en styrning för inbördes styrka på blixtarna - då har du allt. Nu använder jag mitt kit till porträttfotografering och inte sport men high speed sync ligger inbyggt i styrningen. Du kan köra ända upp eller borde man säga ner till (?) 1/8000 sek.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11444192

Jag tror de från DealExtreme inte är kompatibla med alla EOS, exempelvis 5D som jag har. 200 Euro för TTL pocketwizards känns ju prisvärt men antar det bara är en sändare och inga mottagare.

Betyder det att man måste hosta upp 6 papp för att får fast-sync med två blixtar, huga.

Ja det är inte helt fel räknat.
Jag fick ihop knappt 8000 SEK till min tänkta set up. Räknat på 4st TT5 + 1st AC3
(och i mitt fall tänkte jag också komplettera med 2 st 580EXII för 6400SEK... så jag säger HUGA en gång till)

Oj oj oj, 6 tusen... Man kanske kan leva med lite svajig lina till blixtarna ett tag till alternativt ta fram lödkolven och bygga om antennen på mina Phottix.

Att det skall behöva vara så dyrt med TTL. Känns som det bara är att skicka vidare signalerna som kommer i blixtskon, inte kärnfysik direkt.

Att det skall behöva vara så dyrt med TTL. Känns som det bara är att skicka vidare signalerna som kommer i blixtskon, inte kärnfysik direkt.

Nu klarar du dig med en sändare och en mottagare = 4.000 för att styra en blixt över TTL.
Men Pocket Wizard lösningen klarar att styra flera blixtar samtidigt, och dessutom att synka på 1/8000.
På ytan kan det verka ganska enkelt, men i verkligheten är det avancerat.
Inte minst pga att kommunikation skall ske på extremt kort tid, och att det skickas signaler i båda riktningarna flera gånger om.

Hur menar du men att PW klarar att styra flera samtidigt? Jag behöver ju ändå en mottagare per blixt, skall jag ha till alla tre blixtarna är vi plötsligt uppe i 8000... =) Shit, man får ju en beggad bil för det.

Hur menar du men att PW klarar att styra flera samtidigt? Jag behöver ju ändå en mottagare per blixt, skall jag ha till alla tre blixtarna är vi plötsligt uppe i 8000... =) Shit, man får ju en beggad bil för det.

Jo, med en sändare/tranciver och tre trancivers så kan du styra tre TTL-blixtar med full automatik.
Visst är det dyrt.
Men det funkar, och det är mig veterligen enbart PocketWizards lösning som klarar det på marknaden idag.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto