Annons

Radiosändare för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag är sugen på att börja fota mer fokuserat på "riktig" och konstgjord ljussättning. Jag blev så inspirerad av Fotofebers ljusskola så jag var tvungen att börja kolla upp vad saker kostar.

Jag har hittat följande radiosändare från Phottix.

http://www.kaffebrus.com/phottix-strato-24ghz-wire-wireless-4-in-1-trigger--1367.html

Den verkar fylla mina behov, men frågan är hur mitt köp skulle påverkas av att sändaren inte överför inställningar. Är det något man noga bör fundera över. Jag är ju nybörjare så jag vill ju inte lägga ner massor med pengar på min första utrustning.

Denna kostar 800 kr ungefär och känns rätt prisvärd.

Ni som är erfarna - hur viktigt är det att inställningarna överförs från min Nikon D200 till min slavblixt? Och hur bra är det att man kan sätta ytterligare en blixt vid kameran. Smart om ni frågar mig, eller?

Tack på förhand.

/Sven
 
Vad ska du ha för blixtar?

Med D200 har du en kanonfunktion, nämligen CLS, som gör att du kan styra Nikonblixtar trådlöst via den inbyggda blixten i Commandoläge. Det funkar vad jag vet på SB700, 800 och 900, eventuellt SB600 också. Nissin och Metz lär ha några modeller som funkar med CLS också.

Läs på lite om CLS, Creative Lighting System, på webben eller om det nu står något i instruktionsboken. Har du redan en Nikonblixt står det allt du behöver veta i den.
 
Jag vet inte själv hur bra denna sändare är, men tror inte att den är dålig utan att den gör jobbet utomordentligt bra.

När det gäller blixtfotografering så rekommenderar jag att du kör både kamera och blixtinställningar manuellt. Du får bäst koll på ljuset då och det är inte alls svårt att få till det.
Det kan nog vara svårare många gånger att låta automatiken försöka få till det. Då kan ju exponeringen variera beroende på hur du siktar på motivet t.ex... Dessutom så får du satsa på en bra mycket dyrare sändare om du skall få en pålitlig överföring av data mellan kamera och blixt.
Med CLS kan du visserligen styra blixtarna, men det blir begränsad räckvidd med det och kan ge problem främst utomhus. Det gäller att blixtarna "ser" kamerablixten för att fungera säkert, vilket i.o.f. inte bör vara några problem i ett mindre rum.
Med radio får du bra räckvidd.

Möjligheten att kunna ha en blixt kvar på kameran är inte så dum, men det är väldigt sällan man vill ha det så. Det beror lite på situationen. Jag har haft det vid något enstaka tillfälle bara (då har jag anslutit min sändare med kabel till PC-synkuttaget eftersom jag inte har den typ av sändare som du länkat till).

Jag skulle kunna fördjupa mej mycket i detta, men skall avsluta här. Köp den sändaren du och börja testa. Det är skitkul :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.