Annons

Radiosändare för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag är sugen på att börja fota mer fokuserat på "riktig" och konstgjord ljussättning. Jag blev så inspirerad av Fotofebers ljusskola så jag var tvungen att börja kolla upp vad saker kostar.

Jag har hittat följande radiosändare från Phottix.

http://www.kaffebrus.com/phottix-strato-24ghz-wire-wireless-4-in-1-trigger--1367.html

Den verkar fylla mina behov, men frågan är hur mitt köp skulle påverkas av att sändaren inte överför inställningar. Är det något man noga bör fundera över. Jag är ju nybörjare så jag vill ju inte lägga ner massor med pengar på min första utrustning.

Denna kostar 800 kr ungefär och känns rätt prisvärd.

Ni som är erfarna - hur viktigt är det att inställningarna överförs från min Nikon D200 till min slavblixt? Och hur bra är det att man kan sätta ytterligare en blixt vid kameran. Smart om ni frågar mig, eller?

Tack på förhand.

/Sven
 
Vad ska du ha för blixtar?

Med D200 har du en kanonfunktion, nämligen CLS, som gör att du kan styra Nikonblixtar trådlöst via den inbyggda blixten i Commandoläge. Det funkar vad jag vet på SB700, 800 och 900, eventuellt SB600 också. Nissin och Metz lär ha några modeller som funkar med CLS också.

Läs på lite om CLS, Creative Lighting System, på webben eller om det nu står något i instruktionsboken. Har du redan en Nikonblixt står det allt du behöver veta i den.
 
Jag vet inte själv hur bra denna sändare är, men tror inte att den är dålig utan att den gör jobbet utomordentligt bra.

När det gäller blixtfotografering så rekommenderar jag att du kör både kamera och blixtinställningar manuellt. Du får bäst koll på ljuset då och det är inte alls svårt att få till det.