Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiopopper - ETTL blixtar radiostyrt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Här är en produkt som är på gång som jag tror många väntat på, Radiopopper (http://www.radiopopper.com). Med den kan man fjärrstyra vanliga blixtar med radio istället för med IR vilket inte fungerar bra utomhus, med bibehållen ETTL-automatik.

Den släpps just nu i USA, jag har mailat och frågat om planerana för Europeisk version och den ska visst komma om två-tre månader.

Bra, jag såg också videosnuttarna på deras hemsida och det ser ju lovande ut.

Har USA-modellen signaler som inte är tillåtna i Sverige/Europa?

Har det kommit ut något pris på dessa ännu? Tänkte hur de ligger mot Elinchromes.

All radioutrustning måste ha typgodkännade för EU, och det är andra frekvensband här jämfört med USA.

Det finns ju Elinchrom och PocketWizard, men då bara med manuella inställningar på blixtarna.

Jag har inte sett något pris på dom nya produkterna. Hoppas dom inte utnyttjar alltför mycket att dom är ensamma om ETTL-styrning bara. :)

Kollade lite snabbt på deras hemsida och det verkar som om åtminstone modellen P1 kör på 916 Mhz, vilken enligt PTS är reserverat för bassändare för landmobil radio (915-921 MHz). Kanske ställer till problem ?

All radioutrustning måste ha typgodkännade för EU, och det är andra frekvensband här jämfört med USA.

Det finns ju Elinchrom och PocketWizard, men då bara med manuella inställningar på blixtarna.

Jag har inte sett något pris på dom nya produkterna. Hoppas dom inte utnyttjar alltför mycket att dom är ensamma om ETTL-styrning bara. :)

...och Pulsar från Bowens...

... och Quantum FreeXwire ...och säkert fler också.
Men fortfarande utan ETTL-stöd.

Vet inte, jag tappade intresset när Pocket Wizard kom med liknande produkter.

Nå... hur gick det med återförsäljare i sverige eller eu överhuvudtaget?
Tänker på RadioPoppern
Verkar vara en bra och fungerande system som funkar både till canon och nikon, eller...?
Iallafall, någon som har köpt detta och testat?

Jag har köpt Radiopoppers till mina 580EX II och fick dem häromdagen.
Jag är helnöjd efter mina första tester och det verkar hur smidigt som helst.
Jag har idag en 580EX II på kameran med en transmitter och en lös 580EX II med en receiver.
Funderar dock på att komplettera med ytterligare blixtar för att få ytterligare möjligheter så det blir nog till att beställa ytterligare receivers också!
Ska försöka ta några bilder att lägga upp här framöver.

Jag har köpt Radiopoppers till mina 580EX II och fick dem häromdagen.
Jag är helnöjd efter mina första tester och det verkar hur smidigt som helst.
Jag har idag en 580EX II på kameran med en transmitter och en lös 580EX II med en receiver.
Funderar dock på att komplettera med ytterligare blixtar för att få ytterligare möjligheter så det blir nog till att beställa ytterligare receivers också!
Ska försöka ta några bilder att lägga upp här framöver.
Varifrån köpte du dom och vad kostade dom?

Ja, det undrar jag också, var köpte du de, och pris.

sen visst, det är lite tråkigt att man ska behöva använda en blixt på kameran också.... men men.

En annan fråga dock.... .hur blir det då om du har 2 st recivers, går det att styra så att du har kanal 1 på den ena blixten, och kanal 2 på den andra med möjlighet till att ställa de individuellt i TTL läge?
Man vill kanske ha en master blixt och den andra fillflash.

Jag köpte Pixel TR-331 (TR-332 för Canon) på ebay. De kanske är dyrare än radiopoppers men de funkar utmärkt både med TTL och manuellt (har hittills bara testat inomhus).

Samma fråga till dig då också Benganj, Hur är det att styra 2 blixtar med olika kanaler och olika efekter i TTL läge med din Pixel?

Samma fråga till dig då också Benganj, Hur är det att styra 2 blixtar med olika kanaler och olika efekter i TTL läge med din Pixel?

Jag kan köra med olika effekt på blixtarna i TTL genom att ställa in "exponeringkompensationen" på varje blixt, men jag kan inte styra det från kameran eller Pixel-triggern. Jag använder dem mest för att kunna köra high speed sync i manuellt läge.

Jag köpte dem direkt från radiopopper.com.
Det ska gå att styra blixtarna till olika grupper så att man kan trigga de på olika sätt.
Jag har inte hunnit testa så mycket än men återkommer när jag hunnit leka med dem mer.

Jag har också ett gäng (1 sändare och 3 mottagare), och hittills har de funkat lysande (...). Synd att de är så hiskeligt dyra bara :(

Senast ändrad:
Men man måste ju ha en Canon ST-E2, vet inte vad Nikons ekvivalens är, eller en blixt till för att ha nytta av Radiopoppers.

Har man bara en blixt så är Pixels variant lösningen på problemet. DOCK kan man inte ha en blixt till på kameran uppe på sändaren om man vill det.
Har varit i kontakt med Pixels huvudkontor och det ska tydligen komma en annan version som heter King, den är i Beta-test läget nu, där man får TTL och man kan även sätt dit en blixt till uppe på sändaren.

Alternativet är ju att köpa en extra mottagare till de billigare Pixel Knight och en billigare blixt som har TTL om man vill ha en ljuskälla "på/nära" kameran.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto