Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radio-Blixtsändare alternativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Halloj!
De som kollat mer än en gång efter sändare/mottagare för blixtfoto känner säkert till "märkena" Pocket wizard, radiopopper och (minns inte exakt märke men modellen är) PT-4.

Jag letar efter alternativ.
Jag skulle vilja ha koll på allt som finns att tillgå i den här vägen.

TTL eller inte är skit samma. Huvudsaken är att jag får synktider på 1/500+
Det kan man få på ovan nämnda men jag vill veta allt om detta som ni kan tänkas veta.
Om jag kommer fram till att det finns för dåliga varianter så skulle jag vilja utveckla ett eget system.
Tills vidare nöjer jag mig med att kartlägga vad som finns att tillgå :)

Tack på förhand för alla tips ni öser in till denna diskussion! :)

Och så finns Elinchrom, som jag kör med. Funkar bra, och man kan ställa styrkan på Elinchromblixtar från kameran vilket är listigt och bra. Hur det är med 1/500-del vet jag inte. De verkar lite bräckliga och har små och taskigt designade knappar. Å andra sidan är de klart mindre än Pocketwizard, och hittills har de inte gått sönder för mig.

Halloj!
De som kollat mer än en gång efter sändare/mottagare för blixtfoto känner säkert till "märkena" Pocket wizard, radiopopper och (minns inte exakt märke men modellen är) PT-4.

Jag letar efter alternativ.
Jag skulle vilja ha koll på allt som finns att tillgå i den här vägen.

TTL eller inte är skit samma. Huvudsaken är att jag får synktider på 1/500+
Det kan man få på ovan nämnda men jag vill veta allt om detta som ni kan tänkas veta.
Om jag kommer fram till att det finns för dåliga varianter så skulle jag vilja utveckla ett eget system.
Tills vidare nöjer jag mig med att kartlägga vad som finns att tillgå :)

Tack på förhand för alla tips ni öser in till denna diskussion! :)

Sök på Ebay.co.uk dit kommer dom först.
Varför 1/500s, vad för kamera har du med den synctiden?

En D700.
På hi speed sync men radiopopper kan du synka på 1/8000s
http://www.davidjameswilliams.com/p...popper-x-system-official-announcement-px-jrx/

Om man vill fånga extremt snabba händelseförlopp så krävs det snabbare tider.

Tiden är inte det absolut viktigaste.
Bara jag får mycket att välja på och läsa om.

Aha, Ok för kamerablixtar då. Det finns ju inbyggt i Nikonkameran som du har. Funkar bra inomhus men lite sämre ute och ganska dåligt ute i solsken. Studioblixtar kan inte ladda upp och avfyra blixtar i den takten som kamerablixtar kan.

jag har beställt ett par ctr-301 p som ska vara bättre än pt04. Ingen aning om synktiden, men googla strobist och ctr-301 så kanske du hittar nått om det.

vi får se vad de går för när jag fått dem, men för ett par hundralappar kan man ju chansa.

30 meter är för kort för mig.
Det klarar de jag har nu men jag vill gärna veta hur de sköter sig :)

Jag hittade en variant till på ebay: RF-602 kallas de.

Bilagor

• Table[1].jpg
    Table[1].jpg
    17.3 KB · Visningar: 272
Jag måste bara få fråga, varför ska du ha en sådan lång räckvidd på sändaren?
Jag menar, en blixt som avfyras 30m bort gör väl knappast någon större nytta? Eller fotar du fåglar i en holk med tele eller något liknande?

Att sprida ljus från kameran till motivet är ju en sak.
Då kan det vara svårt att nå 100 meter.
Om Blixten befinner sig vid motivet får man ett annat utgångsläge.
Jag tänker mig inte ett specifikt motiv just nu men jag vill ha friheten att ljussätta t.ex ett stort objekt med ett antal blixtar på ett visst avstånd.
100 meter på specen är ju oftast inte praktisk sanning.
Speciellt inte om man är inomhus.
Fyller jag t.ex en rivningskåk med blixtar så minskar alla väggar friheten att komponera på avstånd utifrån.
Då kanske man till och med skulle behöva vara 100-300 meter där ifrån för att hamna i rätt vinkel, mm

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto