Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radda forlorad data

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahafj

Aktiv medlem
Radda minneskort



Tjena!

Sitter utomlands och hackar text darav spraket.

Jo, jag har platat for fullt har i Aten under en dag. Kom tillbaka till hotellet o skulle ladda over bilder till en Mac. Drog forst over ett kort med bara 30 bilder pa (usb fran kamera till dator) och glomde att slanga symbolen i papperskorgen innan jag tog ut kortet i datorn.

Sedan i med ett fullt 1gigskort men da stod det att det var samma datamangd pa det som det forsta kortet (symbolen lag kvar pa skrivbordet). STangde av dator och kamera och startade upp igen.

Plotsligt markerade kameran att minneskortet var i det narmaste tomt (287 bilder kvar) fast jag ar bombis pa att det var fullt for bara en minut sedan.

Nagot maste ha hant nar jag kopplade ihop kamera med dator. Kan data ha raderats eller har bara nagon indexfil skrivits over. Vad tror ni? Kan jag fa fram mina bilder igen? FInns det nagon mjukvara for det eller hur gor jag?

Tar tacksamt emot all hjalp!
 
Testa mmCard Recovery. Finns på http://www.digitalleo.com/

Det programmet har räddat mig ett par gånger när datan på kortet blivit korrupt (har inträffat vid överföring av bilder från kortläsare till dator. Har kommit fram till att kortläsaren var sönder på nåt sätt och datan blev korrupt). Har då testat många program, men detta är det enda som lyckades.

Programmet är fiffigt, för man kan använda det gratis för att se om det kan rädda bilderna. Om det hittar bilderna (ser man med thumbnails) betalar man $27 för att låsa upp programmet så man kan spara ner bilderna.

Mvh

Daniel
 
En gång fick jag hjälp av programmet PC Inspector smart recovery från Convar. Det var efter att jag raderat bilder på ett minneskort lite snabbare än vad jag borde gjort.
Detta lilla program plockade fram bilderna igen från kortet, mycket smidigt. Tror inte jag betalade något för programmet.
Hoppas att detta tips kanske kan hjälpa dig även om du kör Mac.

//Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.