Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ra4 i rumstemp

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Håller äntligen på och bygger upp mitt labb. Köpte ett stort kit med färgkopiering med tillhörande jobomaskin med trumma.

Jag tycker det verkar lite bökigt att hålla på med trumman och maskinen är lite sisådär.

Finns det någon som säljer ra4-kemi som funkar i rumstemperatur så man skulle kunna köra i bad istället för maskin? Har kollat photax men dom ahr bara 38graders.

Med tanke på att det går fint att framkalla film (C-41 och E-6) i vanlig dosa men nedsänkt i tempererat vattenbad, så borde detta funka fint med papper också, eller? Alltså om du använder vanliga framkallningsskålar nedsänkta i ett 38-gradigt vattenbad och kör för hand, som med svartvitt.

Hör med Photax i Nybro. Förut sålde de Printmaster RA som gick att använda i skålar vid rumstemperatur. Funkade bra för mig.

problemet med vattenbad är ju att man inte vill stå och temperera hela tiden, tempen sjunker ju rätt snabbt, medan man jobbar i mörkrummet. Så det alternativet går nog bort om man vill ha ett smidigt arbetsflöde.

Ja jag har också sett att photax hade förrut men nu verkar det inte finnas. Får väl ringa, dom brukar vara hjälpsamma och kanske kan ta hem.

Hade vart gutt med riktiga printar till min kommande utställning istället för masa digitala bearbetningar.

Med anpassad filtrering funkar det säkert i rumstemperatur också. Det finns många amatörer som framkallar så trots att det inte längre finns någon särskilt RA4-kemi för 20 grader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar