Annons

R13 i D700s display.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Avslutat medlemskap
Hej
Är det någon som råkat ut för att det slumpmässigt inte går att exponera bilden.
När det blir så står det R13 i fältet för "antal exponeringar kvar".
Har en D700.
Har provat allt.
Bytt batteri, återställt kameran till standardinställningarna, provar med olika objektiv, ändrat iso, exponeringsmetod. Inget hjälper. Står inget i manualen heller.
Kameran har inte varit utsatt för fukt eller våldsamheter utan legat snällt i kameraväskan.

r13 (eller någon annan siffra beroende på inställningar för hur bilden ska sparas) indikerar hur många bilder som det finns ledig plats för i kamerans buffertminne för närvarande. Du kommer att se det om du håller ned avtryckaren halvvägs. Det lär alltså inte ha något med ditt problem att göra.

Har du ställt in fokusprioritet så vägrar kameran att exponera om den inte anser sig ha hittat fokus. Det är en ganska vanlig orsak till den typen av "fel" du upplever.

Tack, borde väl räknat ut det själv men fick lite panik då jag hade tänkte fota idag då vädret var mycket passande.
Hade väl en tanke åt det hållet, men fick för mig att det skulle isåfall rätta till sig om jag körde en tvåfingrars återställning.
Tack än en gång.
Hoppas vädret är lika bra i morgon.
/Lars-Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar