Advertisement
ANNONS
Annons

Röntgen på flygplats

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Hur är det med svartvit film när man reser med flyg? Skadas filmen när man går igenom tullen? Röntgen alltså?
MVH David.

Skicka aldrig film i incheckat bagage, det röntgas ibland hårdare. Svartvitt eller ej spelar ingen roll, filmen kan slöjas i alla fall.

Förr brukade handbagagescanningen vara OK upp till ISO 800, men nu i terroristbekämpningens tider är det nog bäst att fråga säkerhetskontrollpersonalen en extra gång om du inte kan ta filmen vid sidan om...

Är du orolig över att filmerna ska ta skada finns(fanns) det särskilda påsar fodrade med metallfilm som skyddar filmer när de passerar säkerhetskontrollen.

Säkerhetspersonalen jag varit i kontakt med på senare år har varit kinkiga och ej tillåtit några lösa prylar att passera utanför röntgenutrustningen.vare sig det varit filmrullar eller ej

Jag har rest med film flera gånger, senaste i början av sommaren. Då hade jag filmer med iso 100 till 3200. Jag märkte inga som helst tecken på ett de skulle ha tagit skada. Se till att alltid ha filmen i handbagaget (precis enligt luftfartsverkets rekommendationer). Visst, du kan ju alltid be om att få filmerna handinspekterade, men du kommer antagligen bli nekad.

De påsar som säljs (ex. blypåsar) hjälper föga. Hade de hindrat röntenmaskinerna från att se/nå filmerna hade terrorister antagligen placerat sina bomber (och liknande) i blypåsar. Hehe. Har du filmerna i en blypåse tvingas tilltjänstemannen öka styrkan på röntenmaskinen och sannolikheten att filmerna förstörs torde därmed öka.

De finns säkert de flygplatser som är värre än andra, men jag tror inte att du behöver oroa dig alls. Om du vill vara på den säkra sidan kan du ju alltid köpa film under resans gång.

/Johan
www.mudride.com

Hej!

Jag var och reste runt i Sydamerika för drygt ett halvår sedan. På mer än hälften av rullarna jag hade med hem i handbagaget vart det ett ljust streck över ungefär en bild i varje rulle om jag inte minns fel. Vet inte vad det skulle kunna vara om det inte är från röntgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar