Annons

Röntgas all film?

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Det har ju blivit uppenbart att även lågkänslig film skadas av de kraftiga röntgenapparater som flygplatserna använder för incheckat bagage när man flyger. Dvs att man ska ta filmen i handbagaget som röntas med mycket mildare dos.

I dag kom ett paket till jobbet, med ettikett på som sa att paketet hade röntgats av säkerhetskontrollen på utflygplatsen.

Då ställer jag mig frågan om den film vi köper i butikerna kan vara skadad.
Tänk scenariot att filmförsändelsen från tillverkaren till svenska generalagenten tas ut för stickkontroll och röntgas. Eller går film aldrig per flygfrakt? Så när kommer båtar bombas av terrorister, så att även ytfrakt måste kontrolleras?

Sen har vi ju Kodak som skickar all exponerad film utomlands för framkallning eftersom att de inte har något svenskt lab längre.

Kan vi lita på vår film?

/Erik
 
Nu vill jag inte uttala mig i generella termer, men jag minns att när jag forfarande jobbade med flygfrakt (fram till för ett år sen) så dök det titt som tätt upp försändelser från just Kodak uppmärkta med "DO NOT X-RAY". Vad jag vet så röntgades aldrig dessa försändelser från Kodak.

/Jesper
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.