Annons

Rökeffekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Persson

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha tips på hur man kan fixa till rökeffekt, helst liknande scenrök, utomhus. Hobbex har t ex "rök på burk" - kan det va nåt? Sen finns det ju sån där kolsyreis, eller vad det heter, som är så där vansinnigt kallt så det bildas "rökgas".

Tips emottages tacksamt, var kan jag köpa, kostnad osv.

Photoshopeffekter behöver ni inte bry er om. Det skall vara "på riktigt".

Tack på förhand!

hej, ang. torr-is

Surfa in på AGA.se och kolla in deras meny. klicka på produkter och tjänster. längst ner i rullmenyn kommer torr-is fram

tokkul!

//Johannes

EDIT: använd handskar!

Kalisalpeter o socker var poppis när jag var en ungdom...
Men akta dig, ibland dyker brandkåren upp!

Jag har för mig att man tar hälften av varje och blandar väl. Kalisalpeter ska finnas i kryddhyllan på Konsum. Därefter tände du på.
Skitkul var det iaf!

Hej.

Hobbex "rök på burk" sprider sej snabbt och kanske lite tunt. Men allt är ju relativt. Det är bara att spreja på!

Kolsyre-is ger tjock rök som lägger sej som ett täcke över marken. Vill inte gärna ge sej upp mer än ngn/några decimeter i luften. Man kan få röken att "rinna ner" om man placerar isen högre upp. Lämnar också en massa fukt efter sej. Men är du utomhus så är det inget problem.

/Jacob vP

En annan grej som säkert är både farlig och ger giftig rök är pingisbollar.

Man strimlar helt sonika en pingisboll, lägger den i en snusdosa klädd i folie, gör 5 hål i locket. Sen det viktigaste, tänder man eld på den så skiten brinner, blir det ingen rök, men tar man en snörstump som glöder och håller ner, så börjar det inte brinna, men på nåt sätt bibehålls en reaktion och allting går upp i megamycket rök, och tjockt blir det.

Fråga inte hur jag lärde mig det eller vart det användes bara... ;)

Det bästa är väl att kontakta någon teater/pyreteknik/disco firma och helt enkelt hyra en riktigt rökmaskin bör inte kosta så mycket.

/Tobias

vaddå... verkar ju finnas en stor kunskapsbank av "hemma-pyroteknik" här på fotosidan... ;)

eller...

Köp (nu är man ju gammal och har råd ;) jättetomtebloss, smula sönder dem i mortel, lägg allt i en tom champagneflaska eller liknande (så att den fylls iaf 1/3), tänd på (med stubin såklart, dvs ett annat tomtebloss).

Nu kommer det spruta upp ca 2m kaskader med glitter, och bli en enorm rökutveckling, downwind.

Joppe skrev:
vaddå... verkar ju finnas en stor kunskapsbank av "hemma-pyroteknik" här på fotosidan... ;)

Ja nu när ingen behöver framkalla sina digitalabilder längre så måste man ju använda labbet till annat.... :)

Men snälla använd en rökmaskin (man kan hyra en billigt), röksprej eller kolsyreis(kul och billigt) inte elda saker som är farliga...

Kolsyreis...

Man låter det smälta lite, så stoppar man ner en ficklampa i vätskan - ger grymt läcker effekt, som säkert gör sig bra på bild!
Kanske en liten diodlampa med färg...

Lånar du en riktig rökmaskin, se till att den är baserad på vatten och inte olja. Oljan blir en klibbig rök som sätter sig i kläder, kanske utrustning. Har folk problem med astma och liknande så skall du använda vattenbaserad.

Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar