Annons

Rök!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan:D
Jag vet inte ifall detta är rätt tråd att skriva detta i men jag hittade inget annat :)

Jag ska fota i studio och vill använda rök, jag tittade på rökmaskiner men hittade inget jag kunde använda.

Vet ni ifall man kan hyra rökmaskiner någonstans? små och billiga?

Jag har också hört att det finns något som ser ut som små sockerbitar som man lägger i vatten också blir det rök?
Men vart får man tag i sådana och vad heter dem?
Någon som skulle vilja hjälpa mig med detta så skulle jag bli otroligt glad:D

Tacksam för svar:D
/Jaqueline
 
Jag har för mig att Teknikmagasinet har nåt med... Det är säkert inte det bästa, men hyffsat billigt om jag minns rätt..
 
Tack för tipset på boströms... där fanns det en hel del fotogrejer också!

Som tips på något väldigt billigt så fanns ju det rök på sprayburk (!) för 99kr.

http://www.bostroms.nu/ShowProduct.aspx?prodid=4492&cat=330

/Andreas


//edit: lite humor är deras värstingpryl som heter Z-3000 MKII och spyr ut 1400 kubikmeter rök i minuten. Lite skoj att testa i lägenheten eller så..
 
Senast ändrad:
Hur mycket och vilken typ av rök vill du ha?

Kolsyreis ("sockerbitarna") ger en tung dimma som lägger sig över golvet.

Riktig rök finns i flera olika typer där "Haze" är lättast och lämpligt om man bara vill få ljusstrålar synliga i rummet.

Haze går att framställa på flera olika sätt, ett enkelt och billigt sätt är att värma upp salmiak (Ammoniumklorid ) på en värmekälla. De andra typerna av rök är vätskebaserade och kräver maskiner.

För små mängder så finns det rök på sprayburk alternativt tobaksrök om det är riktigt lite man behöver för effekter.

Läs mer på
Primetime
 
Angående rökmaskiner så...

tycker jag att de är rätt lätthanterliga. har nytta av dem i mitt vanliga arbete där jag använder dem som en del i utrymningsövningar. Just primetime hyr ut dessa maskiner i olika storlekar, annars finns flera brand- och teaterföretag som säkert kan hyra ut till en billig penning.
Ta gärna någon som har en fläkt inbyggd om du vill ha större volymer annars funkar Z10 mfl. nog så väl.
 
Sedan finns det ju även rökpatroner att använda. De används bla av skorstenstillverkare men jag tror det är ganska dyrt numera.
 
matnyttige skrev:
Sedan finns det ju även rökpatroner att använda. De används bla av skorstenstillverkare men jag tror det är ganska dyrt numera.

Använd inte dom inomhus! Visst man kan trycka skorstenar med dom men röken är inte bra att andas in.
Man får ont i huvet och beroende på vad man använder för rökpatroner så kan det även vara skadligt.
Vill du ha rök som ligger kvar som en dimma kör en Hazer (laserrök) dom gör inga "puffar" utan sprutar ut en dimma som ligger kvar hela tiden. Används för att framhäva moonflowers lasrar etc
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.