Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rök/Ånga

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej

Behöver tips om hur man gör rök eller ånga i PS CS.

Är hemma och botar snuva, dock så pigg att man kan mecka lite.

Tog denna bild i köket igår, vill nu ha ånga eller en lite rökvirvel som kommer upp ur koppen. Går det ?
 

Bilagor

  • imgp0251-4.jpg
    imgp0251-4.jpg
    28.8 KB · Visningar: 516
I Photoshop CS:
Help, Welcome Screen, Tips and tricks finns en "Smoke".

Jag har inte provat att göra just Smoke men Rain Drops och det blev otroligt bra!


/Stina
 
Ett enkelt sätt: "rita" konturer för önskad mängd ånga på ett nytt lager, fyll med vitt og prova deg fram med olika opaciteter og mjuka upp kanter med radergummi med låg opacitet.
 

Bilagor

  • kopp.jpg
    kopp.jpg
    41.6 KB · Visningar: 499
Nu är jag ingen kaffedrickare men det här är ett sätt att göra lite snirklig rök. Börja med att göra en vit fläck i ett nytt lager på det ställe du vill att röken utgår från. Sen använder du smetverktyget för att smeta ut fläcken till rök. Lättast är det om du har ett ritbord. Inställningarna på smetverktyget får du testa dig fram till själv.
 

Bilagor

  • steam.jpg
    steam.jpg
    30.7 KB · Visningar: 242
Daniels variant är ju suverän. Diskret och naturlig.

Här är min variant.

Använde Render/Clouds på två egna lager. (skapar rökformationer).
Använde Transform för att göra utdragningen som ger en riktning.
Använde Liquify för vågmönstren.

Målat i maskerna och justerat transparensen.

Edit: ändrade till "Lighten" istället för "Normal" på röklagren, så att det inte ser ut som en oljebrand. ;)
 

Bilagor

  • imgp0251-4_mod3.jpg
    imgp0251-4_mod3.jpg
    25.4 KB · Visningar: 208
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.