Annons

Rödstick på mina vimmelfoton!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilic

Avslutat medlemskap
Tja!

Jag fotar på em mattklubb här i borås. Har gjort det i sisådär 1 månad, och är helt och hållet ne novis på fotoområdet.

Svaret jag behöver ha reda på är varför blir det "rödstick" i mina bilder och hur åtgärdar jag problemet?

Bilder finns på hemsidan www.swing.nu

Tacksam för svar så snabbt som möjligt.

Ha det! :)
 
Det var väl ljuset.

Lite väl mörka bilder också, både motiv och bakgrund. Mycket av det där "personer i blixtljus och svart bakgrund"-syndromet.
 
hur skall jag fixa till det då?

kör manuella inställningar på
slutartid på 1/4
bländare på 5
vitbalans på blixt
blixten vinklad 45 grader mot taket, påsatt omnibounce, andra ridån.
 
Ilic skrev:
hur skall jag fixa till det då?

kör manuella inställningar på
slutartid på 1/4
bländare på 5
vitbalans på blixt
blixten vinklad 45 grader mot taket, påsatt omnibounce, andra ridån.

Varför funkar inte automatiken? Det är ju standardmotiv.
 
Två saker att tänka på:

1) Testa olika vitbalanslägen och även att ställa in vitbalansen manuellt samt köra RAW+jpg. Men är det mycket rött i miljön kan det ju förstöra stämningen om du gör bilderna för neutrala. Jag tycker inte att det röda färgsticket är direkt störande på den typen av foton. De tas ju inte för bästa möjliga bildkvalitets skull.

2) Färgkorrigera bilderna i efterhand. Justera jpg-bilderna med ditt bildbehandlingsprogram (Photoshop Elements?) med tex autofärg eller om det krävs manuellt med verktyget för borttagning av färgstick. Du kan även testa att under färgmättnad välja att bara reducera rött (och kanske gult?). Men då minskar allt rött i bilden och det kan krävas att du markerar det röda (tex kläder) som du vill ha kvar och inverterar markeringen. De bilder som har mest färgstick kan du försöka att vitbalansera rätt i efterhand om du har dem i RAW.
 
Senast ändrad:
du har två färgtemperaturer
på ljuset du fotograferar med

1 befintligt ljus i lokalen
2 blixtljuset

det befintliga är mycket rödare än blixtens
om du skulle ställa vitbalansen på glödlampsljus
så skulle det som i huvudsak belyses av befintligt ljus bli korrekt färgåtergivet
men det som belyses av blixten skulle bli alldeles för blått.
Som du nu har det blir det blixtbelysta ok men resten för rött.

Du får sätta ett uppvärmningsfilter på blixten
så den ger mer glödljustemererat ljus
och sen köra vitbalansen på glödljus.

Förmodligen ska du gå någonstans mitt emellan
kör raw, "framkalla" med en temperatur mellan glöd och blixt och hitta ett filter som tar ner blixten till någonstans mellan glöd och blixt
så får du som nu fast det värsta röda försvinner.

lycka till!
 
Ja, det kan vara svårt att blanda blixtljus och konstljus ibland. Färgfilter har jag provat på min SB-800 men det är inte helt lätt att behärska tycker jag. Jag har fått en hel del röda "plyten"! Jag försöker så mycket det går att använda blixten som upplättning även inomhus. Det kan förstås medföra långa slutartider och högt ISO-tal, om det är mörkt, med de konsekvenser det kan ge. Det gäller att prova sig fram och träna.

Tänk om det fanns blixtar som det gick att ändra färgtemperaturen på så att det gick att blanda blixtljuset med det befintliga ljuset på ett anpassat sätt efter rådande förhållanden!

Vissa bilder kan behöva två RAW-konverteringar - en med vitbalans utifrån blixtljuset och en efter det befintliga ljuset. Dessa blandas sedan i Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.