Annons

Rödstick i Canonskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en (bagagnad) Canon MP800R och kan konstatera att jag konsekvent får kraftiga rödstick i utskrifterna. Det skulle ju kunna bero på papper eller bläck, men grejen är att jag får rödsticket redan i förhandsgranskningen vid utskrift från PS. Och datorn kan ju rimligen inte veta att jag har ett "piratpapper" i skrivaren. Utskriften blir i enlighet med förhandsgranskningen, men definitivt inte i enlighet med den bild jag har i PS eller ACR. Så logiskt borde det väl vara något i inställningarna. Men vad? Jag vill ju inte göra alla bilder helgröna. Någon som har något tips?
 
Har du slagit av färghanteringen i skrivaren?

När du pratar om förhandsvisningen, menar du den som visas av skrivarens drivrutin? Den är inte att lita på.
 
Använd Canons bläck och papper, använd sedan en färgprofil som matchar pappret.

Hur skulle det hjälpa eftersom utskriften stämmer med förhandsgranskningen och jag har som sagt svårt att se att datorn kan känna av vilket papper jag har om jag "ljuger" för den i inställningarna? /Fredrik
 
Har du slagit av färghanteringen i skrivaren?

När du pratar om förhandsvisningen, menar du den som visas av skrivarens drivrutin? Den är inte att lita på.
Ja, det är skrivardrivrutinens förhandsvisning. Och i det här fallet är den sagt tyvärr att lita på. /Fredrik
 
OK, men hur har du gjort med färghanteringen? Har du slagit av den i skrivardrivrutinen och låter PS sköta allt?

Det kan verka fånigt, men - jag tror det. Jag har satt det till att PS ska styra utskriften och colormatching till "none" i skrivardialogen. Är det något mer/annat jag ska göra?
 
Det kan verka fånigt, men - jag tror det. Jag har satt det till att PS ska styra utskriften och colormatching till "none" i skrivardialogen. Är det något mer/annat jag ska göra?

Det bör vara allt.

Vilket operativsystem använder du?

Jag kör Windows 7 64-bitars nu och använder till min Pro 9000 en sk XPS-drivrutin. Tror det är en 16-bitars hantering. Om jag minns rätt fick jag ladda ner den från Canons amerikanska site då det inte fanns någon 64-bitars drivare på den svenska siten.

Jag inbillar mig att jag med denna får bättre resultat än vad jag fick tidigare med Vista och en "vanlig" drivrutin.

Jag har också en MP600R men den använder jag normalt inte till foton.

Det klagas ju lite då och då på att Canon-skrivarna ger rödstick så helt ensam är du nog inte.
 
En sak till - du säger att din skrivares förhandsvisning visar korrekt bild.

För mig är det så att sedan jag profilerat skärmen så är förhandsvisningen åt helsike fel - jag tror inte den hanterar skärmprofiler. Så för mig är det jag ser i Lightroom tämligen likt det jag får ur skrivaren men helt olikt det som förhandsvisningen visar.

Har du profilerat skärmen? Om inte så kan det ju vara så att dina bilder helt enkelt är för röda?
 
Har du profilerat skärmen? Om inte så kan det ju vara så att dina bilder helt enkelt är för röda?

Nej, eftersom jag kör på en laptop. Men jag har ändå svårt att tro på den teorin eftersom bilderna ser helt ok ut på andra skärmar. Du kan ju titta själv på bilderna jag lagt upp här på Fotosidan. /Fredrik
 
Nej, eftersom jag kör på en laptop. Men jag har ändå svårt att tro på den teorin eftersom bilderna ser helt ok ut på andra skärmar. Du kan ju titta själv på bilderna jag lagt upp här på Fotosidan. /Fredrik

Fina bilder, såg inget konstigt.

Vilket operativsystem kör du? Har du kollat efter uppdaterade drivrutiner?
 
Nej, eftersom jag kör på en laptop. Men jag har ändå svårt att tro på den teorin eftersom bilderna ser helt ok ut på andra skärmar. Du kan ju titta själv på bilderna jag lagt upp här på Fotosidan. /Fredrik

Beror säkerligen på att du inte kalibrerat skärmen. Har också laptop och den är ruskigt dålig kalibrerad! Efter kalibreringen så blir utskrifterna som det visas på skärmen.
Sen måste du använda rätt pappersprofil särskilt om du använder 3:e parts papper. Blir absolut inte samma när jag kör på fujis billighetspapper än när jag kör Canons egna eller annat papper jag har profil till.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
För mig upphörde de flesta problem med färgstick o.d. sedan jag lät SKRIVAREN sköta färgerna. Jag envisades med att köra på "rätt" sätt genom att låta PS sköta allt, och efter många dyra testutskrifter fick jag till det sådär. När jag sedan av misstag lät skrivaren sköta färgerna på en utskrift insåg jag snabbt att det inte alls sett bra ut innan. Att låta PS sköta färgerna fungerar säkerligen underbart om allt är kalibrerat och man vet vad man sysslar med =)

Angående papper köpte jag en bunt av canons finaste 10x15 att ha till "finutskrifterna". Efter ett par veckor har alla bilder på det papperet en rosa hinna på sig, vilket inte förekommer på deras "every day" papper för en tiondel av priset.

Angående bläck köpte jag en gång piratbläck. Gick bra till grafik, men till foton blev allt "matrix-grönt" =)
 
ANNONS