Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rödstick i bildspel i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har gjort ett galleri i LR och när jag exporterar den och lägger ut på nätet så blir det väldigt mycket rödstick. Inte snyggt! I Photoshop ser det helt ok ut men inte i Explorer/Firefox/Chrome. Men, däremot, om jag högerklickar och väljer öppna bild i nytt fönster i Firefox så är den inte för röd. Endast i galleriet. Kan man ställa in det någonstans i LR? Jag har testat med både Airtight Autoviewer och Airtight SimpleViewer. Skärpan är inställd på 100% i galleriet.

Tack på förhand!
Bee

www.beethalin.se/kennycamilla (det är framför allt bilderna på brudparet vid havet längre bak i galleriet).
 
Ser inget rödstick nånstans...

/stefan

Tack Stefan.

Vad konstigt! Hos mig ser bilderna helt ok ut när jag öppnar dem i Photoshop, men däremot i LR och på internet så är det väldigt mycket rödstick. Jag har kalibrerat skärmen idag.

Vet inte riktigt vad jag ska göra så att det ser likadant ut i PS/LR/internet.

Någon som vet?

//Bee
 
Har du rätt färgrymd är den klassiska motfrågan...

/stefan

I kameran har jag Adobe RGB och i LR Prophoto RGB

Jag tog för givet att LR exporterar till srgb när den skapar ett bildspel som skall vara på internet.
Är det fel månne? Om så, var gör jag ändringen i LR?

//Bee
 
Jag öppnade en av dina bilder i ett nytt fönster i Firefox.
Och sparade ner den på min dator.
Detta för att kolla vilken profil som använts.
Och det är sRGB.
Så problemet ligger inte riktigt där.


Men! Till att börja med så rekommenderar jag att du använder dig av softproofingen i LR om du ska redigera bilder för webben. Där går det att visa hur bilderna kommer att se ut med sRGB-profil.
Just rött är en färg som lätt "fräter ut".

Sedan, så ligger nog en del av problemet med att bildspelet ifråga använder sig av Flash.
Jag är högst osäker på om flash läser in profilen, och visar bilden korrekt utifrån det.
Troligtvis inte, vilket i så fall förklarar varför bilderna ser olika ut i bildspelet och när du öppnar bilden i en annan flik/sida.

Men framför allt, flash har en stor nackdel i att bildspelet inte fungerar på iPads eller iPhones.

Så mitt tips är att du försöker hitta en lösning på dina bildspel som använder sig av HTML5.

Sedan så är det tyvärr så att allt för många webbläsare inte hanterar inbäddade profiler korrekt.
Gäller framför allt äldre versioner av Explorer. Som inte har någon som helst profilhantering inbyggd.
 
Hos mig ser bilderna OK ut, möjligen lite övermättade men inte påfallande.

Jag tror Danne är inne på rätt spår - att det är Flash som spökar.

Bilderna ser nämligen identiska ut för mig med Internet Explorer och Firefox. Detta är inte normalt för mig. Eftersom IE inte har en fungerande färghantering och inte respekterar min skärmprofil brukar bilder som visas i IE bli kraftigt övermättade medans de visas korrekt i Firefox (lika det jag ser i Lightroom).

Mina gissningar.
 
Tillägg:

Jag testade lite och jag tycker nog att resultatet med Flash blir OK på min skärm. Jag tycker att den exporterade Flash presentationen är lika med vad jag ser i Lightroom - lustigt nog både med Firefox och med Internet Explorer.

Efter en snabb test...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.