Annons

rödlinje efter alla konturer!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Jag var här omdagen ute för att plåta lite när molntäcket hade öppna sig ett par timmar..

Jag satt i en liten bokdunge o hörde hackspetten knacka, den satte sig på en gren senare så jag kunde få syn på den.. Efter som jag inte hade stativet med på cykeln dumt nog så fick jag chansa ändå..

Varför blev det som en rödlinje på kanten mellan trädet, fågeln och den den vita molnmassan bakom där solen gömde sig
... någon som vet? Jag använder Nikon D200, hade just då på mitt 80-200 Zoom ( minns inte om jag lät polarisations filtret var där då också) bländare 4 1/125 sec ISO 800 ... 200mm för att se nått av pippin.. det var en chansning, hade det inte varit för den där röda konturlinjen så hade bilden blivit bra :/ .. någon som vet så jag inte gör om samma tavla igen om nån hackspett skulle sätta sig närheten mer gånger!?

Bilagor

• hackspett2.jpg
    hackspett2.jpg
    60 KB · Visningar: 289
Det verkar vara ett fall av kromatisk aberration. Andra kan säkert förklara det bättre men det är ett fenomen som har sitt ursprung i optiken. Det har att göra med att ljus av olika våglängder bryts olika mycket i ett optiskt element.

Sök här i forumet eller googla på kromatisk aberration (eng. chromatic aberration) så finner du säkert mer information än du orkar läsa som förklarar detta.

/jerry.

EDIT: Oops. Lite långsam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar