Annons

Rödaktiga kopior från T-Max

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Har framkallat T-Max 100 på FortKort respektive Odenlab och jag upplever att det är en svagt röd/brunaktig ton på alla kopior. Är det för att dessa körs i färgprocess? Lämnade en rulle på Dox och de kopiorna har inte den missfärgningen, i alla fall inte lika tydlig. Är den framkalningen av filmen som är den största boven eller är det att man kopierar på färgpapper?

Senast ändrad:
Jag har framkallat TMAX 100 på Odenlab nyligen, framkallning och råkopior. Mycet nöjd med resultatet, det tycks vara Fujicolor Crystal Archive papper, vilket jag har för mig är samma som de kör för färg.

Rad skrev:
Är det för att dessa körs i färgprocess?
Japp.
Rad skrev:
Är den framkalningen av filmen som är den största boven eller är det att man kopierar på färgpapper?
Filmframkallningen har ingen inverkan om man kopierar på svartvitt papper. På färgpapper kan det teoretiskt ha en liten effekt men det försvinner nog bland andra större filtreringsmissar i kopieringen. Skall du ha kvalitetsbilder från svartvitt är det svartvitt papper som gäller. Kanske även de digitala printrarna som Frontier och dylika kan få till någorlunda neutrala kopior på färgpapper, men det vågar jag inte svära på.

Rad skrev:
Lämnade en rulle på Dox och de kopiorna har inte den missfärgningen, i alla fall inte lika tydlig. Är den framkalningen av filmen som är den största boven eller är det att man kopierar på färgpapper?

Jag fick en liten visning på Dox när jag besökte Kameradoktorn. Säljaren sa att man brukar kopiera svartvitt på färgpapper. Skillnaden är nog att där granskar man kopiorna mycket noga så man undviker färgstick. Jag fick se några exempel och det såg mycket bra ut.
En del minilab koperar nog svartvitt på svartvitt papper så då blir det inget stick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar