Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Röda små prickar i bilden??
- Trådstartare rezz
- Start datum
j777
Aktiv medlem
Nu blev ja nästan lite rädd... ja upptäckte precis två små röda prickar, som inte är mer än en 1/10 mm i omkrets på en inzoomad bild. Är det damm?
Är varje prick en eller flera pixlar i bilden direkt från kameran?
rezz
Aktiv medlem
Ja kolla denna bilden. (andra fönstret uppifrån till vänster) http://i34.tinypic.com/2rgyjh0.jpgDamm brukar ge mörka fläckar. Röda prickar låter mer som brus eller döda-pixlar. Bildexempel?
j777
Aktiv medlem
Ja kolla denna bilden. (andra fönstret uppifrån till vänster) http://i34.tinypic.com/2rgyjh0.jpg
Ser inte ut som brus tycker jag. Skulle kunna vara en död pixel kanske? Kan du ta en likadan bild i raw-format så vi slipper jpeg-artefakterna?
PeterWem
Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105316
I mitt inlägg där har du en svensk guide och en länk till programmet Pixel Fixer. Riktigt trevligt att använda när man upptäcker att de där 500 bilderna har några heta pixlar i sig.
I mitt inlägg där har du en svensk guide och en länk till programmet Pixel Fixer. Riktigt trevligt att använda när man upptäcker att de där 500 bilderna har några heta pixlar i sig.
ma59
Aktiv medlem
Nu blev ja nästan lite rädd... ja upptäckte precis två små röda prickar, som inte är mer än en 1/10 mm i omkrets på en inzoomad bild. Är det damm?
Inte damm.
Fick likadana röda prickar, såna som du visar, på min EOS 300D en gång i tiden, det var döda pixlar och åtgärdades på garantin (vilken inte hade gått ut lyckligtvis)
Om dom kunde pixelmappa på verkstaden eller om dom bytte sensorn vet jag dock inte.
Prickarna syntes oavsett hög/låg ISO, och både på dag och nattbilder.
Makten
Aktiv medlem
"Instegskameror" har oftast likvärdiga sensorer med dyrare kameror, så länge de har samma sensorstorlek.I detta fall skulle jag tippa på att pixlarna kommer från ditt relativt höga ISO-tal på 800. Instegskameror har rätt dålig brushantering tyvärr..
JazzBass
Aktiv medlem
Jag får ett par blå prickar på varje bild jag tar, och prickarna finns alltid finns på samma ställe på bilden. Antar att det är fråga om döda pixlar. Hur är det med dina prickar? Finns de med på samma ställe på varje bild eller?
Bra att ni tipsade om garantin. Min garanti går ut denna månad, har inte tänkt på att åtgärda prickarna på garantin. Måste nog skynda mig till butiken nu...
Bra att ni tipsade om garantin. Min garanti går ut denna månad, har inte tänkt på att åtgärda prickarna på garantin. Måste nog skynda mig till butiken nu...
gorse
Aktiv medlem
Jag tror Marcus var lite snabb att kommentera är jag rädd. Utan avsikt att såga Marcus (Marcus ta inte illa upp är du snäll) utan rent generellt i forumet verkar det som att det generella rådet för all värdens problem att man skall fota i rawformat och köpa dyrare utrustning. Om man får tro all expertis så är lösningen på felfokusering att man fotar i raw-format, att brus försvinner endast genom att köpa dyrare kamera, och att man kan öka det dynamiska omfånget genom att fota manuellt. Jag tror inte det är så.
Frågan är egentligen redan besvarad, men mitt bidrag till onödiga inlägg är att jag är övertygad om att frågeställaren undrar över de enstaka röda prickarna, en i himlen brevid översta fönstret till vänster, och en i det släckta fönstret andra från ovan, andra från vänster. Jag är ganska övertygad om det det är "heta pixlar" som redan föreslagits i tråden, dvs enstaka pixlar som är defekta på nått sätt.
Följdfundering om man vill fortsätta tråden: Varför blev de röda och inte nån annan färg? På min monitor verkar död pixlar också gärna vilja vara röda. Varför inte svarta tex?
Frågan är egentligen redan besvarad, men mitt bidrag till onödiga inlägg är att jag är övertygad om att frågeställaren undrar över de enstaka röda prickarna, en i himlen brevid översta fönstret till vänster, och en i det släckta fönstret andra från ovan, andra från vänster. Jag är ganska övertygad om det det är "heta pixlar" som redan föreslagits i tråden, dvs enstaka pixlar som är defekta på nått sätt.
Följdfundering om man vill fortsätta tråden: Varför blev de röda och inte nån annan färg? På min monitor verkar död pixlar också gärna vilja vara röda. Varför inte svarta tex?