Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda små prickar i bilden??

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Nu blev ja nästan lite rädd... ja upptäckte precis två små röda prickar, som inte är mer än en 1/10 mm i omkrets på en inzoomad bild. Är det damm?

Damm brukar ge mörka fläckar. Röda prickar låter mer som brus eller döda-pixlar. Bildexempel?

Jag brukar faktiskt få ett flertal synliga röda pixlar vid fotografering i dåligt ljus så jag har antagit att det helt enkelt är döda pixlar som syns tydligare i de mörkare partierna. Är det liknande för dig?

Det är "heta pixlar", vilket är helt normalt vid långa slutartider och/eller höga ISO-tal.

Tillägg: Jag antar att detta är ett 100-procentigt utsnitt från hela bilden?

I detta fall skulle jag tippa på att pixlarna kommer från ditt relativt höga ISO-tal på 800. Instegskameror har rätt dålig brushantering tyvärr..

Nu blev ja nästan lite rädd... ja upptäckte precis två små röda prickar, som inte är mer än en 1/10 mm i omkrets på en inzoomad bild. Är det damm?

Inte damm.

Fick likadana röda prickar, såna som du visar, på min EOS 300D en gång i tiden, det var döda pixlar och åtgärdades på garantin (vilken inte hade gått ut lyckligtvis)
Om dom kunde pixelmappa på verkstaden eller om dom bytte sensorn vet jag dock inte.

Prickarna syntes oavsett hög/låg ISO, och både på dag och nattbilder.

Jag får ett par blå prickar på varje bild jag tar, och prickarna finns alltid finns på samma ställe på bilden. Antar att det är fråga om döda pixlar. Hur är det med dina prickar? Finns de med på samma ställe på varje bild eller?

Bra att ni tipsade om garantin. Min garanti går ut denna månad, har inte tänkt på att åtgärda prickarna på garantin. Måste nog skynda mig till butiken nu...

Jag tror Marcus var lite snabb att kommentera är jag rädd. Utan avsikt att såga Marcus (Marcus ta inte illa upp är du snäll) utan rent generellt i forumet verkar det som att det generella rådet för all värdens problem att man skall fota i rawformat och köpa dyrare utrustning. Om man får tro all expertis så är lösningen på felfokusering att man fotar i raw-format, att brus försvinner endast genom att köpa dyrare kamera, och att man kan öka det dynamiska omfånget genom att fota manuellt. Jag tror inte det är så.

Frågan är egentligen redan besvarad, men mitt bidrag till onödiga inlägg är att jag är övertygad om att frågeställaren undrar över de enstaka röda prickarna, en i himlen brevid översta fönstret till vänster, och en i det släckta fönstret andra från ovan, andra från vänster. Jag är ganska övertygad om det det är "heta pixlar" som redan föreslagits i tråden, dvs enstaka pixlar som är defekta på nått sätt.

Följdfundering om man vill fortsätta tråden: Varför blev de röda och inte nån annan färg? På min monitor verkar död pixlar också gärna vilja vara röda. Varför inte svarta tex?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar