Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda rosor blir orangea på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Turnar0und

Medlem
Jag är nybörjare på både RAWformatet i sig och Adobe Camera RAW vill jag börja med att säga.

Idag skulle jag fota ett gäng väldigt röda rosor. När jag öppnar upp bilden i RAW (och även på skärmen på kameran, dock inte lika tydligt där) är rosorna mer orangea än röda, och jag lyckas inte riktigt återställa ordningen i RAW. Vilka reglage ska jag leka lite med för att lyckas hitta rätt?

RAWfilen förminskad och sparad i JPG.

33062106.jpg


Rosorna fotade med mobilkamera, då färgen syns lite bättre. Fast egentligen är de tillochmed ytterligare lite röda.
33062105.jpg
 
Jag är nybörjare på både RAWformatet i sig och Adobe Camera RAW vill jag börja med att säga.

Idag skulle jag fota ett gäng väldigt röda rosor. När jag öppnar upp bilden i RAW (och även på skärmen på kameran, dock inte lika tydligt där) är rosorna mer orangea än röda, och jag lyckas inte riktigt återställa ordningen i RAW. Vilka reglage ska jag leka lite med för att lyckas hitta rätt?

Vitbalansen?
 
Telefonbilden är överexponerad, och rosorna har därmed tappat teckning i kronbladen. Jag vet inte om telefonen har någon möjlighet att justera exponeringen, men med kameran brukar det bli liknande. Det förklarar ändå inte färgen.

Jag har sett liknande orange toner i röda motiv tidigare från Foveon-sensor, och om det är en Sigma, kan det vara där problemet ligger.
 
Jag har tvärt om haft problem med för blåa rödtoner och det har jag löst med att dra i reglagen under hue. Det röda blev även överexponerat i raw men inte i jpeg så då drog jag ner på ljuset i luminance och lite i saturation. De andra färgerna har jag också dragit i. Nu blir alla färger som de ska, men det tog en bra stund att få till det.
 

Bilagor

  • rott.jpg
    rott.jpg
    59.4 KB · Visningar: 287
Vissa kamerasensorer ger lite orangeare rött. Detta skall dock kunna fixas som på
Inlägget ovan. Man kan ju om man vill minska risken för oranga toner från början kan man använda manuell vitbalans eller minska färgontensiteten på gult i vitbalansinställningen (finjustering).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.