Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda rosor blir orangea på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Turnar0und

Medlem
Jag är nybörjare på både RAWformatet i sig och Adobe Camera RAW vill jag börja med att säga.

Idag skulle jag fota ett gäng väldigt röda rosor. När jag öppnar upp bilden i RAW (och även på skärmen på kameran, dock inte lika tydligt där) är rosorna mer orangea än röda, och jag lyckas inte riktigt återställa ordningen i RAW. Vilka reglage ska jag leka lite med för att lyckas hitta rätt?

RAWfilen förminskad och sparad i JPG.

33062106.jpg


Rosorna fotade med mobilkamera, då färgen syns lite bättre. Fast egentligen är de tillochmed ytterligare lite röda.
33062105.jpg
 
Jag är nybörjare på både RAWformatet i sig och Adobe Camera RAW vill jag börja med att säga.

Idag skulle jag fota ett gäng väldigt röda rosor. När jag öppnar upp bilden i RAW (och även på skärmen på kameran, dock inte lika tydligt där) är rosorna mer orangea än röda, och jag lyckas inte riktigt återställa ordningen i RAW. Vilka reglage ska jag leka lite med för att lyckas hitta rätt?

Vitbalansen?
 
Telefonbilden är överexponerad, och rosorna har därmed tappat teckning i kronbladen. Jag vet inte om telefonen har någon möjlighet att justera exponeringen, men med kameran brukar det bli liknande. Det förklarar ändå inte färgen.

Jag har sett liknande orange toner i röda motiv tidigare från Foveon-sensor, och om det är en Sigma, kan det vara där problemet ligger.