Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda "högdagrar" på 550

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
God fortsättningen och gott nytt år allihoppa!

Jag har märkt att det allt oftare när jag fotograferar med min 550D så blir delar av de ljusa partierna röda. Och då menar jag inte som högdagervarning utan i den färdiga bilden. Vissa bilder är bara att kasta och andra kan man få att bli användbara med lite justeringar (fotar alltid i raw så med lite pul där brukar jag få bort det). Tycker mig se att detta kommer allt oftare.

Nån som har en susning om vad det kan vara?

Har du något bildexempel? En bild säger mer än 1000 ord som ordspråket lyder :)

Hm tack för att du frågade!!

När jag skulle leta efter lämplig bild och med rödmarkering och skulle öppna den i PS (lite lättare att lägga upp jpeg eller tiff än rawbilder) så märkte jag att dessa rödmarkeringar försvinner när jag väl öppnar dokumentet i PS6.

Kan det vara ACR i PS6an som varnar för utbrända högdagrar helt plötsligt efter en uppdatering? I vissa fall kan man ta utbrända delar av bilden så länge det väsentliga är korrekt exponerat och att det utbrända inte är direkt märkbart.

Lite pinsamt, har inte ens gått vidare med dessa bilder kanppt i PS utan kämpat med allt jag har för att kompensera med exponering mm för att få bort det röda och så märker man nu att det försvinner när filen öppnas i PS6an.

Det "lustiga" är att det ökat på sistone. Nån annan som märkt nåt liknade efter en uppdatering av ACR?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar