Annons

Röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Utrustning: D40, 55-200 och kamerans inbyggda blixt.

Inställningar: Auto, AF-A och inbyggd TTL blixt med röda ögon reducering.

Fotograferade ikväll barnens musical i kyrkan, och alla barn som riktar blicken mer eller mindre mot kameran har röda ögon.

Nu min fråga som jag hoppas få svar på och kanske också en liten bekräftelse på vad jag tror orsakar problemet. Är det så, att hjälpbelysningen är tillräcklig för AF men otillräcklig för att påverka ögats iris vid fotografering på c:a 7 m avstånd? Det verkar så eftersom en bild tagen nyss på min fru på 3 m avstånd blev helt OK.

per

Senast redigerad av en moderator:
Saker som förvärrar problemet:
* Långt avstånd
* Unga personer som modeller
* Mörkt (ger stor puppill)
* Blixten nära kamerans opiska axel (typiskt för inbyggd blixt)
* Blåögda europer som modeller

Saker som minskar problemet:
* Kort avstånd
* Gamla människor som varit mycket i solen som modeller.
* Ljus fotomiljö
* Separat blixt och/eller flera blixtar
* Asiater som modeller

Det är vinklarna mellan kamerans opisk axel och blixten, pupillstorlek samt reflektans hos näthinnan som avgör om det är ett problem eller ej.

I syfte att belysa mitt problem infogade jag i inlägget en bild på barn med röda ögon. Det var nog inte så lämpligt och Elmfelt hörsammade efter bara någon minut en söndagskväll min önskan att ta bort bilden.

En eloge till Fotosidan!

Kvar står för mig frågan om varför inte "rödaögonfunktionen" fungerar.

Är lampan på Nikon D40 (med flera andra kameror av samma fabrikat) alltför svag? Fungerar det bättre med förblixt?

per

Bengt, tack för svar!

Det är avståndet som sätter käppar i hjulet, och det är nog vad även jag kommit fram till.

Men en ny fråga... Du skriver att extra blixtar kan avhjälpa, hur?

Bilden på min fru som omnämns, där försökte jag verkligen få till röda ögon men misslyckades. LAMPAN i kameran räckte tydligen till.

per

I syfte att belysa mitt problem infogade jag i inlägget en bild på barn med röda ögon. Det var nog inte så lämpligt och Elmfelt hörsammade efter bara någon minut en söndagskväll min önskan att ta bort bilden.

En eloge till Fotosidan!

Kvar står för mig frågan om varför inte "rödaögonfunktionen" fungerar.

Är lampan på Nikon D40 (med flera andra kameror av samma fabrikat) alltför svag? Fungerar det bättre med förblixt?

per

Förblixt är effektivare, tryck fe-lock ett par gånger så får du ner pupillstorleken på modellerna.

Din fru är äldre än barnen och reflektansen avtar med stigande ålder samt att man som vuxen oftast har mindre pupilldiameter. Sen finns det en skillnad på individbasis hur benägen man är att få röda ögon. Jag har undersökt detta fenomen nogrannt i jobbets regi - finns mycket info på nätet om det.

Externa blixtar ökar vinkeln mellan ljuskällan och senson och tar därmed bort problemet så länge avståndet är rimligt.

Om du har modellen på max 11 gånger avståndet mellan blixten och kamerans optiska axel slipper du oftast röda ögon - 3 månaders bebisar undantagna...

Senast ändrad:
Saker som förvärrar problemet:
* Långt avstånd
* Unga personer som modeller
* Mörkt (ger stor puppill)
* Blixten nära kamerans opiska axel (typiskt för inbyggd blixt)
* Blåögda europer som modeller

Saker som minskar problemet:
* Kort avstånd
* Gamla människor som varit mycket i solen som modeller.
* Ljus fotomiljö
* Separat blixt och/eller flera blixtar
* Asiater som modeller

Det är vinklarna mellan kamerans opisk axel och blixten, pupillstorlek samt reflektans hos näthinnan som avgör om det är ett problem eller ej.

De fem övre villkoren gällde i sin helhet i kyrkan, så resultatet blev därefter.

Av praktiska skäl gick det inte att minska problemen enligt de nedre fem punkterna.

Det verkar som om den fotografering jag försökte mig på inte går att genomföra med den utrustning som tidigare angavs. Blixten måste flyttas från kameran. Vid nästa "kyrkfotografering" skall jag söka använda kabel (SC17) och analog blixt samt läge M.

per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar