Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda, åldrade fotografier?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinneaJo

Ny medlem
Hej!

Jag håller just nu på med ett fotoalbum som sträcker sig över ett lååångt tidspann. Från 1940-talet till 1980-talet.

På scrappiz.se läser jag detta:

"70-talslooken

Om man tittar på foton från 60- och 70-talen hittar man många kort som blivit sköra och gula. Dels beror det på att färgkort var så pass nytt att massproducera, och det var kanske inte de allra bästa metoderna eller kemikalierna som användes i processen.

Men det beror även på att papper från den här tiden avger syra som reagerar med kemikalierna som finns i kortet. Detta gör att fotografierna förstörs mycket snabbare än vad de skulle gjort om man sparat korten i en syrafri miljö.

Plasten i gamla fotofickor är också en stor bov i fotoförstörelseprocessen. Den första plastfickeplasten var av PVC, som reagerar med väte och bildar saltsyra. Syran äter sej in i fotots färger och förstör bilden. PVC-plasten var inte så mjuk och böjlig som nutidens PP-plast, och avgav dessutom en svag lukt.

Rädda därför era 70-talsbilder ur detta så snabbt ni kan! "

Det står att 70-talsbilderna innehåller syra. Då kanske det inte är nån bra idé att stoppa in dom i mitt album tillsammans med de andra bilderna från de andra tidsåldrarna? 70-talsbilderna är ganska illa åtgångna.

Det knepiga är att de inte är gula, men alldeles röda.
Hur kan det komma sig att de blivit rödaktiga med tiden?
De har förvarats i byrålåda, så mig veterligen har de inte blivit utsatta för allt för mycket solsken

Tacksam för svar!

Linnea

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto