Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röd sol

Produkter
(logga in för att koppla)

Drulle

Medlem
Jag var nyligen nere i Tunisien på semester och bodde alldeles intill Medelhavet. Varje morgon var det en underbar soluppgång över havet, med en sol som var helt rödfärgad och vacker. En morgon steg jag upp tidigt för att fånga detta vackra skådespel på bild. Döm av min besvikelse när jag inte fick solen så röd som i verkligheten, utan lika vit och utfrätt som alltid. Kan man ställa in kameran med inställningar som fångar den röda solen så att den blir röd eller kan man göra solen verklighetstroget röd i bildbehandlingsprogramet? Jag använder Photoshop CS3 och Elements 7

Bilagor

• röd sol.jpg
    röd sol.jpg
    81.9 KB · Visningar: 1,192
Solnedgång är svårt och kräver rätt exponering. Viktigt är också tidpunkter och väder. Jag tror du har gjort 2 fel.
1. Du har fotograferat vid fel tidpunkt, du skulle ha väntat ytterligare några minuter tills solen var precis vid horisonten. Jag är visserligen ingen solexpert, men det är den erfarenheten jag har ialla fall.

2. Du har exponerat för att hela bilden skall bli bra, men då blir alltid solen för ljus. Solen är även vid nedgång mycket starkare än man tror så rätt eponering och mycket pill efteråt i RAW hanteraren.

Bilagor

• _MG_6167.jpg
    _MG_6167.jpg
    25 KB · Visningar: 2,239
Titta noga på solen här, den är visserligen inte knallröd, men den är inte vit. Notera hur lågt solen ligger vid horisonten. Jag hade kunnat få ännu mer röd ton om jag valt att inte göra omgivningen så ljus. Allt är en kompromiss där man får gå en svår balansgång. Men mitt viktigaste råd är nog:

Tidpunkt, exponering, RAW

Lycka till

Bilagor

• _MG_9927.jpg
    _MG_9927.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,620
Sv. Röd sol

Tack för svaren Kalle. Nästa gång jag får chansen att fotografera en soluppgång ska jag ta med dina råd.

Vill du slippa kompromissa kan du alltid försöka dig på HDR i det här sammanhanget. Dvs att du med hjälp av flera exponeringar får bildinformation överallt och slipper igensotning/utfrätningar. Jag är en verkligen rookie inom området men det har onekligen fångat mitt intresse och detta är ett utmordentligt område att praktisera det inom.

Här finner du en av många guider i ämnet:http://www.photoshopcafe.com/tutorials/HDR_ps/hdr-ps.htm

googlar du kan du hitta många fler. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar