Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röd natt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag var ute och försökte ta lite nattbilder. Jag misslyckades ganska ordentligt till stor del pga ovana och alla attan neonljus som inte verkar gilla mig och framförallt var det röda neonljus som var värst.

Antingen blev röda neonskyltar på tok för röda eller så såg de ut att vara vit/gula och gav inte nog med ljus för att belysa upp fasaden runt om.

Finns det några bra tips för nattfotografering i stads miljö och om man exempelvis vill dokumentera neon skyltar. Skall man tänka på nått speciellt under den mörkare perioden eller är det nogra filter som kan vara bra att ha?

Jag har en Minolta A1
 
Satt just och tänkte starta en tråd om att fota neon, men vi kan väl lyfta upp den här i ljuset istället...
 
Jag kör med RAW både när jag plåtade med Minolta 7i och nu med Canon EOS 300D. Detta för att lättar kunna hitta rätt färgbalans hemma som stämmer med den känla jag vill förmedla med nattbild i stadsmiljö. Det finns så många olika slags elektriskt ljus med olika färgtemperaturer.
 
Det är en avsevärd skillnad på olika sorters ljus. Speciellt natriumljus, det orange ljus som finns i vissa lyktstolpar. Detta ljus är helt monokromt. Det innehåller inga andra färger och därför kan inga andra färger återges som belyses endast av sådant ljus. Kolla gärna själv. Allt blir bara i en "gråskala" i orange.

Det enda du kan göra med detta är en svartvit bild, eller byta till en annan monokrom färg (typ sepia).

Är inte helt säker på neon men gissar att det också är monokromt.

/AnWi
 
Kvicksilverlampor, ofta förekommande i belysningsstolpar, ger ett grönvitt ljus. Det är inte fullspekra men långt ifrån monokromt. Man kan få hyggliga bilder i detta ljus.

Månen är ju mycket trevligare i detta sammanhang. Den ger ett vackert ljus som lätt kan justeras till rätt färgtemperatur om inte kameran klarar det.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Speciellt natriumljus, det orange ljus som finns i vissa lyktstolpar. Detta ljus är helt monokromt. Det innehåller inga andra färger och därför kan inga andra färger återges som belyses endast av sådant ljus. Kolla gärna själv. Allt blir bara i en "gråskala" i orange.

Det enda du kan göra med detta är en svartvit bild, eller byta till en annan monokrom färg (typ sepia).

Är inte helt säker på neon men gissar att det också är monokromt.

/AnWi

Det "gula" natriumljus du hänvisar till här är lågtrycksnatrium, som väl enbart används på feta bilvägar typ motorleder numera. Inne i sammhällen och utmed bilvägar osv används numera högtrycksnatrium, som har rätt dassig färgåtergivning men ändå är betydligt bättre än lågtrycksnatrium. Högtrycksnatrium ger ett mer "orange" ljus. Därtill finns också White-SON, som är en färgförbättrad högtrycksnatrium vilken ger ett varmt, "vitt" ljus som framhäver röda toner mycket bra.

För övrigt tror jag inte man säger att ljus är monokromt, det är en fototerm. Däremot talar man om att urladdningslampor har ett Ra-index, vilket talar om hur bra det återger färger. 100 är (eller ska vara)jättebra, och minns jag inte fel ligger lågtrycksnatrium på runt 30. Vad neon ligger på för Ra vet jag inte, men jag gissar att det varierar beroende på färg - olika neonfärger framställs genom olika gassammansättningar. Hur gasen är sammansatt bör rimligen påverka färgåtergivningen.

Edit 5 min senare

Hittade just detta på Osrams hemsida:

"Färgåtergivning Ra
Beroende på användning kan man ställa olika krav på färgåtergivningen.
En naturlig färgåtergivning är alltid en fördel. En sämre färgåtergivning kan aldrig ge ett mervärde. Måtten på färgåtergivningen är färgåtergivningsegenskaperna från ljuskällan. Det vanligaste sättet att ange detta är med färgåtergivningsindex Ra. Färgåtergivningsindexet Ra är måttet på hur väl det jämförda ljuset överensstämmer med ett referensljus. För att kunna bestämma Ra-värdet jämförs det aktuella ljusets förmåga att återge färger med förmågan hos referensljuset. Man använder här 8 normerade färgprover. Ju mindre färgavvikelser som uppstår, desto högre Ra-tal får ljuset. En ljuskälla med Ra = 100 återger färgerna optimalt jämfört med referensljuset.
Ju lägre tal, desto sämre återges färgerna. Färgåtergivningen Ra skall alltid anges tillsammans med färgtemperaturen Tf.

Några exempel på Ra index:
Glödlampa 100
Halogenglödlampa 100
Dagsljus 100
Fullfärgslysrör 85
Fullfärgslysrör special 95
Metallhalogenlampor 85-92
Enkelfärgslysrör 52
Kvicksilverlampor 50
Högtrycksnatriumlampor 20"

Jag hade fel om lågtrycksnatriumets Ra, det är visst bara 20. Observera också att man bara jämför mot 8 referensfärger när man kollar en ljuskällas Ra. Rent teoretiskt kan detta innebära att ett lysrör med Ra 100 kan ha en helt usel färgåtergivning - det är bara det att det återger just de 8 referensfärgerna bra.
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Antingen blev röda neonskyltar på tok för röda eller så såg de ut att vara vit/gula och gav inte nog med ljus för att belysa upp fasaden runt om.

För att undvika att röda nyanser blir övermättade kan det vara en bra idé att fotografera i Adobe RGB istället för sRGB. Om du nu inte redan gör det förstås.
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto