Annons

Röd fläck på en 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

nscho

Medlem
Tjena,

Jag köpte precis en 300D och hittade ganska snabbt en röd fläck, om slutartiden går upp mot ett par sekunder. Det här är taget med ISO 100 och i RAW-formatet:

http://members.chello.se/nscho/bad_pixels.gif

Jag hade väntat mig 1 trasig pixel vid pixelfel, och inte som nu, uppemot 10 stycken...

Är det här något man måste räkna med, eller bör jag lämna tillbaka den? I övrigt är bilden i det närmaste perfekt svart.

Det är helt normalt att digitalkameror får pixlar som fastnar och avviker i färgen vid längre exponeringar. Det är inget pixelfel.

Fenomenet kallas heta pixlar och är som sagt rätt vanligt förekommande vid längre slutartider.. Det finns program/filter som tar bort dessa.. Sök runt på forumet för länk!

Mvh. Adrian

Jo, alltså, jag vet att det kallas hot pixel, jag har haft såna på mina tidigare digitalkameror också.

Men i de fallen var det en (1) hot pixel. I det här fallet är det ju ett helt gäng. Och det är ingen jpeg-artifakt heller, det är RAW-filen som ser ut så här.

Antingen är det ett helt gäng hotta pixlar bredvid varandra (inte särskilt sannolikt), eller också är det något annat.

Det borde igentligen vara en hot pixel, men pga av bayer interpolering så sprider sig så att säga färgen till omgivande. Skulle jag gissa på.

Japp, det och jpeg-artifaktfel tror jag på.

Förresten...har någon här helt plötsligt fått heta/döda pixlar med sin digitalkamera? Jag har aldrig hört någon klaga på det, men många påstår att kretsarna 'åldras'. Jag tvivlar...

nscho skrev:
Jo, alltså, jag vet att det kallas hot pixel, jag har haft såna på mina tidigare digitalkameror också.

Men i de fallen var det en (1) hot pixel. I det här fallet är det ju ett helt gäng. Och det är ingen jpeg-artifakt heller, det är RAW-filen som ser ut så här.

Antingen är det ett helt gäng hotta pixlar bredvid varandra (inte särskilt sannolikt), eller också är det något annat.

Det var så lite..=/ Sök upp programmet istället för att försvara dina kunskaper vetja.

Linmajon skrev:
Förresten...har någon här helt plötsligt fått heta/döda pixlar med sin digitalkamera? Jag har aldrig hört någon klaga på det, men många påstår att kretsarna 'åldras'. Jag tvivlar...
Intressant...
Jag har därmed för TIONDE gången ställt ovanstående fråga här och i alla möjliga forum. INGEN har svarat. Slutsatsen jag drar är att CCD/CMOS-pixlar är i princip outslitliga.

Tänkte bara avsluta den här diskussionen med att säga att det INTE var normalt med "hotta" pixlar vid någon sekunds slutartid på en 300D.

Det tog fyra veckor innan affären jag köpte kamera i fick in dem i lager igen, men nu bytte de ut den utan att blinka. Det ska helt enkelt inte finns några hotta pixlar alls vid upp till 30 sekunders slutartid på en 300D.

Kan för övrigt svara på den andra diskussionen också genom att säga att min Canon Ixus V3 precis fick en ny "stuck" pixel. Dvs en pixel som lyser hela tiden. Den fanns inte där på bilderna jag tog för någon månad sedan, så jag antar att den har åldrats på något sätt. Läbbigt!

En fråga som jag hoppas anknyter till tråden. Jag tankade här om dagen ner ett program som heter Pixremap. Programmet analyserar antingen en bild tagen med minst 1 sekunds exponering i ett helt mörkt rum med objektivlocket på (alltså en bild där varje pixel ska ha vädet 0) och /eller en bild tagen på lång tid mot vitt motiv (alltså alla pixlar 255)

Programmmet analyserar sedan bilden och hittar ev felaktiga pixlar och skapar en profil som kan korrigera för dessa vid konvertering från raw till tiff eller jpg.

Vad jag inte riktigt förstår dock är om det är meningen att man ska använda programmet "alltid" alltså även för bilder tagna i normalt ljus med normala motiv. Är det inte så att man "provocerar fram" hot pixels när man tar bilder med långa slutartider? Eller är de pixlarna fel jämt??

Jag körde alternativet att ta en bild i mörker och programmet hittade tre hot pixels i min kamera men jag har aldrig märkt något av detta vid normal fotografering även om jag detaljgranskar hela bilden i t ex 200 % förstoring.

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar